Richard Kutěj | Články / Rozhovory | 02.08.2016
Jeden z nejpracovitějších lidí úplného podzemí současného hudebního undergroundu v Čechách. Pardubičák Martin Šafář působí v hudebních projektech Paregorik či Klutz a dnes především v Lionel Dixit. Dříve vedl label Meziprostor, dnes je to vydavatelství obsedante!, krom toho v Pardubicích a okolí pořádá čas od času koncerty na zajímavých a netradičních místech. Doma je nejvíce v oblastech jako noise, power violence, zvukové experimenty, industrial a další příbuzné směry. A kouzelný je i hlavní důvod, proč label provozuje. Je to především obrovská radost z výměn a poznávání produkcí dalších podzemních vydavatelství u nás i v zahraničí.
Proč mít v době, kdy lidi stále méně kupují klasické nosiče a nejsou ani příliš ochotni kupovat si hudbu z placených downloadů, label? Proč provozuješ ten svůj?
Původní záměr byl vydávat si vlastní věci, měl jsem z toho ohromnou radost, jak to je jednoduchý a jak se díky tomu dostanu skrze výměny ke spoustě zajímavý muziky a hluku. Když jsem ještě "vydával" pod značkou Meziprostor, byl v tom naprosto nulovej příjem peněz z prodeje a maximální vzrušení z vyměňování, až později mi ruplo v kebuli a začal jsem s obsedante! plánovat, na moje poměry, megalomanský věci, jako třeba vinyly nebo stokusový edice kazet. Blbost, úplně jsem tím přišel o to vzrušení, vracím se teď tedy zpátky ke svým "vydavatelským" kořenům, malý edice a výměny.
Myslíš, že přijde čas, kdy labely zaniknou a hudbu si budou vydávat kapely samy s tím, že naprostá většina produkce bude na internetu?
Já myslím, že už to tak funguje hodně dlouho a je to super.
Jaký je u vás poměr vinyly/CD/kazety? Měnil se v průběhu let? A pokud klasické nosiče ani nevydáváte a děláte jen downloady, proč a jaký to má pro label význam?
Začínal jsem s kazetama a cd-r, potom pár vinylů, tak nějak se to střídalo rovnoměrně. Skoro u všech obsedante! releasů jsou downloady zdarma a tak to chci nechat. Je fajn, když se z prodeje nosičů něco vrátí, ideální stav je podle mě být na nule tak, aby se zaplatily náklady. Co se týče downloadů, myslím, že by měla být samozřejmost, že to dá kapela zadarmo nebo za symbolickou dvacku. Takový ty řeči, že se musí zaplatit studio, fotky, klip, chlebíčky a kdovíco, s tím ať mi všichni políbí prdel, pardon, v tomhle smysl downloadu nevidím.
Jak se labelu vedlo v roce 2015 a co všechno jste vydali?
Tohle byl ten úplně nejhorší rok, kterej právě vrcholil stokusovýma edicema dvou kazet, což se ukázalo jako naprosto nevyhovující a nepřirozený. A teď nemyslím muziku, co na nich byla, za tou si stojím, samozřejmě, ale to množství a s tím spojený finanční a potom distribuční věci jsou něco, co mě absolutně a definitivně od dalších takovým počinů odradilo. Opravdu jediná věc, která mě z roku 2015 těší i teď, je disketa Klutz, kterou jsem vydal za grafické pomoci kamaráda a spoluhráče Honzina. Jinak jsem vydal kazety Dead Neanderthals / Nick Millevoi split, potom Ericka Jacksona, a v kooperaci 7" Klutz / Rabies, potom jsem ještě přispěl finančně na 7" Oppenheimer / Mr. Nobody split. Na sublabelu Compulsive Covenant Club to bylo cd-r Uncle Grasha's Flysing Circus a dvě cd-r Static Mantra.
Co chystáte nebo jste už vydali letos?
Letos ještě nic, chystám se vrátit k vlastním věcem, který jsem teď zanedbával, a splitům s kamarádama a podobně, chystám se to držet na té osobní rovině a obnovit "hlavně to srdíčko". Co jsem nikdy neměl rád, jsou limitovaný edice za nesmyslný peníze, podlejzání s "originalitou" a další blbosti, to je určitě cesta, kterou to vést nechci.
Která z vámi vydaných desek je ti nejbližší, pokud se to dá říct?
Těžko říct a nechci říkat, že všechny stejně, to by taky nebyla pravda. S odstupem času mi jsou čím dál víc sympatický ty nejstarší věci z 2011/2012.
Sleduješ produkci dalších českých labelů? Máš mezi nimi nějaký oblíbený? Funguje na tak malém písečku něco jako řevnivost?
Něco sleduju se zájmem, něco s úšklebkem. Vychází toho hromada, furt něco, často dobrý věci, často cosi, co mě vždycky nějak až skoro naštve. Pro mě jakási falešná exkluzivita vždycky byla na blití a vidím to i u nás, to je jasný, ale nikomu to neberu a nic jako řevnivost nikde ani necítím, nešířím, nemám potřebu to filtrovat. Mám svoje favority i svoje nevímco, ať každej dělá, kupuje a poslouchá, jak je mu libo.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…
redakce 30.09.2024
Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.
Libor Galia 26.09.2024
Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?
Mariia Smirnova 24.09.2024
Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.
Libor Galia 05.09.2024
Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.
Libor Galia 28.08.2024
Její radostné skladby s kořeny v hip hopu, RnB a funku a bezchybné přechody vás zaručeně rozhýbou. F2 opening.