Články / Reporty

Masakr v obýváku (Hazmat Modine)

Masakr v obýváku (Hazmat Modine)

Akana | Články / Reporty | 21.03.2017

Auditoriem se nesla slova o masakru a nebyla, věru, ani příliš nadnesená. Osmihlavá newyorská saň jménem Hazmat Modine nezavítala do intimního prostředí Divadla U Hasičů rozdávat lekce z akademické nudy, ale pořádně to rozbalit. A pohříchu nevalně zaplněný sál to alespoň dovedl patřičně ocenit. Frontman Wade Schuman sice po příchodu na pódium marně vybízel trochu zakřiknutou hrstku přítomných k přesunu do prázdných předních řad, aby je nemusel lovit očima v hloubi hlediště, po odeznění písně Plans z posledního alba Extra-Deluxe-Supreme (mimochodem věrná charakteristika toho, co se na jevišti odehrávalo) už ale jeho druhá výzva nezůstala oslyšena. Vznikla tak maximálně komorní, důvěrná atmosféra s prostorem pro vzájemné souznění i vtipkování a i když chabá účast zamrzela, zdálo se, že Schumanovy poznámky o tom, že si připadá jako v obýváku, neměly žádný hořký podtext.

Hudba, s níž Hazmat Modine už téměř dvacet let obrážejí štace po celém světě, je žánrově nepolapitelná a sama o sobě vzrušující i jen ze studiových nahrávek. Co teprve, když se s jejich naprosto přirozenou směsí bluesových, jazzových, afrokubánských, východoevropských i countryových vlivů střetnete tváří v tvář a dechová sekce (trubka, saxofon, pozoun) vám přímo ofukuje čelo. Poměrně dlouhé a členité skladby skýtají spoustu místa pro četné sólové výstupy, které ovšem strhující a pestrý proud hudby nijak nebrzdí, protože je nikdo zbytečně nenatahuje. Týmové přihrávání a společné šturmy jsou prioritní, na což dohlíží kapelník Wade Schuman, rozený showman, který svou kypící energii dělí mezi zpěv (připomene tu Chucka E. Weisse, tu zase Johna Hiatta), zdivočelou foukací harmoniku, s níž podniká výpady do publika, a dirigování, potažmo hecování svých kolegů.

Roli baskytary supluje impozantní tuba zavěšená na jednom ze zakládajících členů Josephu Daleym, čímž vzniká vzdálená podobnost s našimi ASPM, hudba Hazmat Modine je ale o dost živelnější, energičtější a žánrově rozevlátější. Schuman ovšem rád zdůrazňuje, že v jejich případě nejde o nějaké cílené vyhledávání exotických inspirací, ale o logický důsledek příslušnosti k newyorské hudební scéně, se vším, co na ní za uplynulá desetiletí společně vykvasilo. Celá ta bujná fúze tedy není vynálezem kapely, ale města, které je její rezidencí.

Sestavu tvoří muzikanti s bohatými a různorodými zkušenostmi. Hráli už s leckým, od jazzových velikánů Lionela Hamptona, Charlieho Hadena či Anthonyho Braxtona přes Joan Osborne a Natalii Merchant až k Davidu Bowiemu. Nezpochybnitelná erudice jim ovšem nebrání poddat se jedinečné magii souboru, jejíž nedílnou částí je i určitá sympatická šramlovitost. Všechno to pevnou rukou kočíruje Schuman, ale podstatný je každý: od introvertně, až křehce působícího kytaristy Michaela Gomeze po divoce sólující sošnou pozounistku Reut Regev. Všchni se na dvě hodiny stali nepostradatelným údem ryčného hudebního mnohozvířete, které nás všechny lačně pozřelo a na konci šťastné a rozesmáté vyvrhlo. Jen ještě poznámka: příště rozhodně raději na stojáka. Na pouhé kroucení a podupávání na sedačkách je tahle muzika až příliš bujará.

Info

Hazmat Modine (us)
19. 3. 2017 Divadlo U Hasičů, Praha

foto © Olga Staňková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace