Články / Rozhovory

Martina Součková: World music si mě našla sama

Martina Součková: World music si mě našla sama

Anna Mašátová | Články / Rozhovory | 24.05.2013

Již od roku 2003 probíhá v Hradci Králové world music festival na Jednom břehu. Letos se na třech scénách vystřídají čeští i zahraniční muzikanti, DJové a šoumeni – Korai Örom, Miloš Dvořáček, Dub.O.Net, Hazmat Modine, Million Dollar Mercedes Band a mnozí další. Kdo jiný však může představit festival lépe než jeho zakladatelka, lady direktorka Martina Součková.

Tento rok pořádáš už jedenáctý ročník, jaké byly začátky? Jak tě napadlo pustit se do – asi bez přehánění – riskantní akce?
Začátky byly přešťastné a snad budou takové i konce. Euforická radost z nápadu, který se nezdál až tak nerealizovatelný. Naštěstí se má opulentní hudební vize ujala i na zapařeném odboru kultury našeho města a jeho tehdejší šéf, zakladatel dnešního divadelního Oper Air Festivalu Saša Gregar, ji podpořil. Nabídl mi k pronájmu nevyužitý a toho roku zrekultivovaný prostor Letního kina Mír, později Širák. Přírodní amfiteátr v centru města, u řeky Orlice a pod vzrostlými smíšenými stromy. Inspiroval už sám prostor. K tomu všechny ty otravné stolové debaty, že se v Hradci nic neděje… Pamatuji si, že jsem v té době měnila svoje životní priority, chtěla jsem jezdit po světě a v Hradci pak založit kvalitní hudební klub. Byla jsem herečkou v Klicperáku úspěšné Morávkovy éry a psal se rok 2002… To, že z toho přetlaku vznikl „jen“ festival Na jednom břehu, je dodnes výhra.

Největší pozitiva/negativa z pohledu pořadatele? Co tě zarazilo či naopak mile překvapilo aneb historky z natáčení?
Historek ze zákulisí jsou mraky nebo jak říkají Hořičáci „hafo“. Mohu vyprávět o nevyzpytatelnosti počasí, hradeckého publika i o doteku síly malijského griota, který „odložil“ visící déšť nad Hradcem na závěr koncertu, nebo o neurotické slovenské písničkářce, která mě přesvědčila, že vztahy a charaktery jednotlivých účinkujících rozhodují o úspěšnosti daného ročníku. Kdo co vnese do pomyslného kotlíku slávy, včetně jeho dochuti, se na festivalu projeví. Provarů stran dramaturgie bylo naštěstí jen málo, provarů stran mé špatně diplomatické ekonomiky zase dost. Vyškolená jsem až nyní a už bych pomalu zaškolovala někoho mladšího.

Kde sháníš kapely?
Venku i doma. Zbožňuji a pravidelně navštěvuji vyhlášený festival v německém Rudolstadtu, frankofonní afronáplavu na veletrhu v Marseille, českou obdobu na pražském Respektu, skvěle vypracované Colours v Ostravě i nenápadné alternativní akce v okolí. Jsem šťastná za inspirativní přátele z řad odborníků v oboru. World music si mě našla sama, když už mohu „žalovat“. Můj původní záměr a znalosti odpovídaly lokálnímu festivalu, drzost téměř regionálnímu a až později jsem si troufla na zahraniční hosty. Nadšeně jsem začala zvát bestiálně talentované muzikanty těsně před proniknutím na evropskou scénu. Nezklamali ani v Hradci a odjížděli nadšení. Tady je přitom publikum dost rezervované, neodpustí vám, když se nestrefíte do jeho hudebního vkusu, a tak prostě raději nepřijde. Pokud ale přece jen ano, je nakonec velmi vděčné.

Všimla jsem si, že festival se vymyká skladbou nabídky ve stáncích, obvyklý nános příšerností a cetek se nekoná. Je to náhoda či záměr?
Velmi talentovaní kamarádi a lokální zdroje, a to se rozkřikne prý hned. Jsem děsný detailista. Není jednoduché se mnou spolupracovat, mluvím do všeho, co se kolem festivalu hne.

Pokud se nemýlím, minulé ročníky byly dvoudenní, proč je letos program jen jednodenní?
Liší se to rok od roku. Léta byl festival jednodenní, vloni dvou- a předloni čtyřdenní. Závislost na grantové politice je pomalu horší než kokainové šílenství šedesátých let. Mě baví kreativní záměry daleko víc než rozpočtové myšlení. Pokud ubývá finančních, posiluji tvůrčí zdroje.

Na co se mohou návštěvníci tento rok těšit?
Na pestrost žánrů a hvězdnou sestavu. Na vysoce hořlavé i autentické blues světoznámé americké kapely Hazmat Modine, na psychedelický tribal trance ambientních Korai Öröm z Budapešti, na elektro-country olomouckých Nylon Jail, balkánskou dechovku z Madridu a na zahajovací rituál ve čtyři hodiny: Projekt Drum-in hradeckého bubeníka Miloše Dvořáčka. Osobně též na Dětský den, který realizujeme letos poprvé a s uměleckým přesahem pro celou jednu generaci, kterou je festival po deset let navštěvován. Bude stejně hravý jako je world music – globální hudba bez hranic, jež oslavuje tvůrčího ducha dané lokality. Letošní festival je zkrátka navíc ještě rodinný. Říkáme tomu „o dětech v nás“.

Co muzika – navštěvuješ hojně hudební veletrhy a festivaly, máš nějaký objev?
Těším se, že zrealizuji aspoň třetinu svých nápadů a že se dostanu na výše uvedené festivaly zas. A můj objev? Děláš si srandu? Říkají si vývojáři svoje objevy přes média?

Info

Na jednom břehu 2013
1. 6. 2013, Letní kino Širák, Hradec Králové
www.najednombrehu.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: „Když se hudba mění v tanec, obraz, slovo, ticho…“ (Irena a Vojtěch Havlovi)

Klára Řepková 30.01.2025

„Do Přístavu 18600 přibíhám trochu otrávená z letního dusna. Trvá ale jenom chvíli, než na mě dvojice přenese svoji vyrovnanost a klid.“

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Prišli sme z dvoch svetov (Erika Rein a Isama Zing)

Dagmar Lauková Petrášová 29.01.2025

Debutový album Kamibe, ktorým sa Erika posúva do nových vôd oproti predchádzajúcej tvorbe, pripravovali spoločne dva roky a výsledkom je hravý prienik populárnej hudby s experimentálnou.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: V nejhezčí fázi (Severní nástupiště)

Filip Peloušek 29.01.2025

Na dohled karlínským korporátním komplexům jsme rozebírali, jestli se na některých místech v Praze dá stále zakusit skutečná svoboda, nebo zda nám už zbývá jen útěk do divočiny.

Márcio Laranjeira (Square): Oslovili jsme lidi, co mají zřejmou kuráž

Michal Pařízek 23.01.2025

Alternativní nebe. Jak jinak nazvat akci, na níž se podílejí kurátoři jako Café Oto nebo Basilica Hudson, Buh Records nebo Nyege Nyege Tapes? Rozhovor.

Jakub Jirásek, Matyáš Švejdík: Mělo to ducha letního táboru pro dospělý

Libor Galia 12.12.2024

Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.

Alf Carlsson: Zkouším nehrát moc rychle

Jiří V. Matýsek 09.12.2024

Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.

1914: Krev, smrt a utrpení

Abbé 04.12.2024

Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace