Články / Rozhovory

Max Cooper: Rád nabourávám zažitou realitu

Max Cooper: Rád nabourávám zažitou realitu

Ondřej Čížek | Články / Rozhovory | 12.07.2017

Jednou z dominant programu Electronic stage na hudebním festivalu Colours of Ostrava bude londýnský renesanční umělec Max Cooper. Obdivovatel Stephena Hawkinga a sám čerstvý držitel titulu Ph.D. z oboru matematické biologie během živelné audiovizuální show představí svou elektronickou novinku Emergence. Ta s vědeckou přesností i s uměleckou imaginativností reflektuje evoluci vesmíru od Velkého třesku až po abstraktní vize (ne)lidské budoucnosti.

Tvoje album Emergence je vrstevnatý populárně-vědecký opus o pěti aktech, který chytlavou audiovizuální cestou interpretuje evoluci světa od počátku kosmu až po odpoutané vize post-humánní budoucnosti. Kde se všechna tahle témata zrodila?
Nějaký čas jsem experimentoval s tím, jak své reálné vědecké zaměření převést do vizuálního umění i do vlastní hudební tvorby. Deska Emergence je tak další logický krok v téhle cestě, která pokračuje i skrze můj label Mesh. Právě na téhle platformě nadále objevuji, nakolik může elektronická a taneční hudba rozvíjet další kreativně vědecké kontexty.

Jak dlouho jsi Emergence vytvářel?
Celý koncept navazuje na několik mých starších skladeb a videoklipů, jako jsou Chaotisch Serie režiséra Andrewa Brewera, což bylo také vůbec první video založené na tématech, s jakými nyní pracuji v Emergence, anebo video ke skladbě Origins, které je o schopnosti elektromagnetismu vytvářet celé buněčné struktury. K Emergence se navíc váže ještě pár dalších nápadů z minulosti, díky nimž bylo mnohem snazší dotáhnout celou dvouhodinovou AV show do úspěšného konce. Ve výsledku šlo o práci na cca tři roky s tím, že finální dodělávky probíhají ještě teď.


Máš hotový doktorát v oboru matematické biologie na University College London. Jsi tedy vystudovaný vědec a zároveň aktivní muzikant. Někdo moudrý kdysi prohlásil, že hudba je věda - souhlasíš s tím?
Hádám, že ten, kdo tohle prohlásil, nebyl vědec! Rozhodně bych ale souhlasil s tím, že tvorba a samotný efekt hudby stojí na určitých technických aspektech, které samy o sobě vzešly z exaktního výzkumu. Na druhou stranu, tvorba hudby je vždy založena na tvém vlastním cítění a vychází ze subjektivní zkušenosti, kdežto věda je zakořeněna v objektivnosti – zakládá se na měření a studiu věcí, na kterých se můžeme shodnout s absolutní přesností. Osobně mám rád hluboké vazby – ten pocit, když si uvědomíš, že hudba i věda vychází z určitých vzorů. Vzorem pro vědu je příroda a vzorem pro hudbu je zvuk. Mám proto pocit, že existuje velmi přirozený důvod, abychom si obě formy užívali stejně intenzivně.

Na Emergence lze vidět určité podobnosti s obdobně vrstevnatým albem Biophilia od Björk. Na mysli mám především jejich vědecké a edukativní vlivy…
Je pravda, že Björk je jedna z mých nejoblíbenějších umělkyň vůbec, dělá opravdu úžasné věci! Emergence v tomhle ohledu sdílí lásku k přírodním formám, ale je tu znatelný rozdíl v samotném konceptu a jeho struktuře. Emergence jsem vystavěl tak, aby mohla posluchačům a divákům vyprávět jeden samostatný ucelený příběh – skladby reflektují postupný vývoj našeho kosmu a všechny ty audiovizuální příběhy a koncepty vytvářejí celkové vyprávění.

Myslíš, že hudba disponuje mocí vzdělávat lidi?
Myšlenka, že by se lidé na základě Emergence skutečně něco naučili, se mi upřímně líbí, ale kvůli tomu jsem tu desku nedělal – měla by být plně otevřená jak různým interpretacím, tak potěšení z hudby bez jakékoliv konceptuální zátěže.

Co mohou návštěvníci Colours of Ostrava očekávat od tvé festivalové show? Zahraješ kompletní Emergence s propracovaným vizuálním doprovodem?
Určitě, bude to intenzivní, jak jen to bude možné! Rád během show nabourávám zažitou realitu, ale zároveň mi vždy jde o určitou rovnováhu. Dojde na uvolněnou krásu, pak některé tanečnější věci, pokaždé je to směs různých vlivů a nálad a já to vždy měním tak, abych se maximálně přizpůsobil publiku a místu, kde zrovna vystupuji.


V závěrečné kapitole Emergence interpretuješ myšlenku budoucnosti, která rozhodně nepatří naší civilizaci, natož lidskému druhu obecně. Jak tedy vidíš lidstvo v budoucnosti?
Budoucnost v případě Emergence leží stále na Zemi. Inteligentní život „jen“ získal novou formu inspirovanou islámskými geometriemi jako způsob reprezentace duchovního jádra, které vyplývá ze zcela nového typu života v rozmezí jeho tradičního významu.

Pokud bys měl někdy možnost, jaký track z Emergence bys vyslal do vesmíru?
Myslím, že by to byla skladba Symmetry. Obsahuje celou škálu pocitů a myšlenek.

Info

www.emergence.maxcooper.net

Live: Max Cooper (uk)
Colours of Ostrava
22. 7. 2017 Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
www.colours.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jakub Jirásek, Matyáš Švejdík: Mělo to ducha letního táboru pro dospělý

Libor Galia 12.12.2024

Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.

Alf Carlsson: Zkouším nehrát moc rychle

Jiří V. Matýsek 09.12.2024

Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.

1914: Krev, smrt a utrpení

Abbé 04.12.2024

Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace