Články / Reporty

Mehliánská lekce improvizace

Mehliánská lekce improvizace

Anna Mašátová | Články / Reporty | 14.03.2013

Amerického jazzového pianistu Brada Mehldaua snad ani netřeba představovat. Ve svých dvaačtyřiceti letech má na kontě více než úctyhodný počet alb i spoluprací – od Pata Methenyho, Johna Scofielda či Wayna Shortera přes sopranistku Renée Fleming až po hejska Johna Mayera. Tentokrát však do Prahy přijel s novým projektem Mehliana, tedy v duu s bubeníkem Markem Guilianim. Ačkoliv už oba v Čechách hráli, spolu tu vystoupili poprvé.

Idea elektronických hrátek s oldschoolovými syntetizéry, samply, klávesami a bicími se zrodila již před několika lety, časové vytížení obou hráčů však nedovolovalo projekt uskutečnit. Nakonec se tak stalo neočekávaně během řádění hurikánu Irene v New Yorku, v srpnu 2011. Mehldau a Guiliana zaskakovali za trio Harland, Eigsti a Lage, které se nemohlo na místo dopravit. Vzniklo tak prazvláštní spojení, které dorazilo i k nám. Zatímco ten samý večer představil v Brně svůj nový projekt The Vigil Chick Corea, našlapaný Lucerna Music Bar očekával s napětím, co přijde. Něco se dalo vytušit z YouTube, nicméně stát se mohlo takřka cokoliv. Prý to bude drum’n’bass naživo...?

O Mehldauovi se říká, že zní, jako kdyby měl nejméně pár rukou navíc, Guiliana zase prý bubnuje jak mírně frenetický metronom. Setlist byste u dvojky, která zasedla k nástrojům, hledali marně, večer byl ve znamení improvizace.

Téměř rozdělené publikum. Napravo vidíte bubeníky, s napětím sledující každý Guilianův úder. Druhá část sálu nevěřícně kouká na soustavu tří kláves a laptopu, kterou ovládá zachmuřený Mehldau. Někteří stojí s otevřenou pusou, někdo se snaží trochu beznadějně pohupovat do rytmu. Čechy milované tleskání brzy zaniká, ostatně zkuste se při takových variacích trefit. Bez šance, plácnete do prázdna.

Na pódiu si mezitím oba hudebníci přehazují synkopické beaty, breaky i prazvláštní melodie jako horký brambor, nikdo se jím dlouho nezahřeje a už vytváří nové podivnosti. Zatímco Mehldau je až strnulý a do sebe ponořený, Guiliana jede jak mašina. Retro ozvuky sedmdesátek střídá drum’n’bass a jungle. Prazvláštní kontrast, při kterém naskakuje husí kůže. Jindy dva monology, které se vzápětí spojí v dialog.

Zvědavě pozorujete znamenitý um a hbitost, někteří to samozřejmě nevydrží a potají fotí a nahrávají videa i přes zřetelná upozornění – no photos, no videos, no smoking. Hodina a dlouhé čtyři skladby, či spíše úseky, za námi. Aplaus kvituje Mehldau jen nepatrnou úklonou hlavy, poprvé promluví a představí sebe a bubeníka. Sundává košili, odhalí tetování na paži a jede se dál. Jediná delší mluva, která se během koncertu ozve, je řečnění z repráku při jedné ze skladeb. Po dalších čtyřiceti minutách konec. Stále moc nechápete, co to vlastně bylo. Přídavky se nešetří, páni umělci se vrátí dvakrát a vystoupení natáhnou o dalších dvacet minut.

Zakončení, úklona, znovu představovačka a odchod. Co to bylo??? Mehlianu si zřejmě nepustíte před spaním. Ale rozhodně stojí za vidění.

Info

Brad Mehldau & Mark Guiliana (usa)
10. 3. 2013, Lucerna Music Bar, Praha

foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace