Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 16.03.2018
Melancholie je minimálně dvojí. Když hrál před pár týdny v Praze Samuel Ben alias Iron and Wire, byla to melancholie prosvětlená, téměř optimistická. Lucemburčan Jérôme Reuter - neboli Rome - je jiný šálek husté černé kávy, nápoj, který do ztemnělého sklepa klubu Futurum zapadl a chutnal velmi příjemně.
Žádné velké prostoje se ten večer nekonaly. Reuter nastoupil na jeviště se dvěma doprovodnými muzikanty, bubeníkem a kytaristou. Všichni tři civilní, soustředění, sympaticky obyčejní. Reuter je ten typ, u kterého by člověk jen stěží hádal úspěšnou hudební kariéru s osmnácti položkami v diskografii. Žádné hvězdné manýry. Večer, který nestál na show, ale jen a pouze na hudbě, doplňoval chytrý světelný design.
Neofolk je hudba pohroužená do sebe sama a podle toho vypadali i pánové na jevišti. Rome nepotřebuje přitahovat oko posluchačovo žádnou show, bohatě by si vystačil jen sám s kytarou, coby svébytný písničkář. Dvojice spoluhráčů ale jeho hudbě dodávala na barevnosti, na patřičných místech ji zahušťovaly - například v momentech, kdy Reuter vyměnil akustickou kytaru za paličky a bubny. Druhý kytarista pak byl schopen vytáhnout libé, vybrnkávané pasáže, i hutné, téměř uširvoucí hlukové stěny.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Rome se v Praze ukázali po sedmi letech a důvodem pro jejich příjezd bylo ještě horké album Hall of Thatch. Jádro tak tvořily skladby z něj, včetně poklidného, křehkého otvíráku Blighter. Novinky Reuter prokládal staršími kousky napříč diskografií, k jistotám jako Spanish Drummer Boy nebo One Lion's Roar přibyl příjemný Coriolan ze stejnojmenného, Shakesperarem inspirovaného ípíčka. Škoda jen, že se do programu neprobojoval tandem Legacy of Unrest a To Die Among the Strangres.
Introvertní emoce ukryté v introvertních skladbách se probouzely k životu v oddaném, byť značně prořídlém publiku.
Rome (lux)
14. 3. 2018 Futurum Music Bar, Praha
foto © Romana Kovácsová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.