David Čajčík | Články / Reporty | 09.11.2015
Je pozdní večer, sedím v barrandovských střižnách a cítím, že stejně jako šestnáctimilimetrový filmový pás mi protéká skrz prsty set Herod. „Nikdy nemějte pocit, že jste ve střižně příliš dlouho.“ Nervózně zkracuji záběr, lepím adhezní páskou a čekám, kolika chyb ve střihové skladbě se dopustím tentokrát. „Plynulý střih je promarněná příležitost“. Ejzenštejn věděl, já teprve hledám. Poslouchám čtyřicetiminutový lynč cholerického pedagoga na spolužaččin film. Přesně tolik, kolik trvá set kanadských legend Voivod.
Střih.
Vstupuju do nuselské Haly Folimanka. Procházím okolo kuřácké ohrádky, morbidní budoucnosti pražských klubů v nadcházejících nekuřáckých dobách. Na schodech do haly slyším poslední akord Napalm Death. Masy těl vyráží v protisměru. Je to tady, škola mě připravila o Napalm Death. Čas odejít? Potkávám kamaráda, z výrazu a totálně mokrého oblečení poznám, že ptát se na dojmy nemá smysl.
Střih.
Na překvapivě pohodlné, polstrované zábraně zboku kotle pozoruju jednu z klasických kapel death metalu, konkrétně floridské scény: Obituary. Relativně stabilní line-up s hned třemi původními členy muzejní vitrínu ještě neotvírá. Na cihlově červené osvětlení by měli mít nárok jen Slayer, zvláště když ani Obituary thrashovějšími songy zpočátku kariéry nešetří. Z čtvrtstoletí starého debutu Slowly We Rot se hraje nejčastěji. Před narvanou basketbalovou halou zazní překvapivě dynamicky odehraný set (přece jenom... však víte), kterému není co vytknout. Basketbalové karikatury pokrývající celou jednu stěnu haly vtipně kontrastují s drsnými vlasatými pány na rozměrném pódiu. Všechno je to jenom hra.
Střih.
Carcass. Zatímco Obituary se zařazují snadno, s původně liverpoolskou čtveřicí to tak jednoduché není. Grindové zaměření vzalo na začátku devadesátek za své a kapela se proslavila melodickým death metalem, převážně pak albem Heartwork. A po dlouhé pauze se k tomuto žánru s deskou Surgical Steel i vrátila. V Praze zahráli naposledy v roce 1994 v Pyramidě na Výstavišti, což mluví za vše - Návrat s velkým N. A není divu, že v davu je slyšet nářečí odevšad z republiky, té současné, i bývalé. Rekapitulující set je působivý pro fanoušky téměř jakéhokoliv metalu, Carcass se chovají a hrají přesně tak, jak by se od legendy tohoto ranku dalo čekat. Jak se sluší a paří. Bill Steer a Jeff Walker, poslední dva pozůstalí, pálí jeden klasický riff přes druhý. Ohně grindcoru, plameny death metalu. Zbývá nám pouze hnít ve svobodném světě.
Střih.
Stojíme už dvacet pět minut frontu na šatnu. Hýbe se pomaleji než partitura k drone metalu. Nervozita vzrůstá, nadávky létají vydýchaným, těžkým vzduchem, prvních pár odvážných a nasraných přelézá stoly a začíná si brát kabáty. Security v podobě jedné zmatené gorily neví, co dělat, a tak pro jistotu počastuje nemilými výrazy tu část „publika“, která si na problém dovolí upozornit. Riot na závěr. Pak už jen nic. Stmívačka.
Blank.
Carcass (uk) + Obituary (us) + Napalm Death (uk) + Voivod (can) + Herod (sui)
5.11. 2015, Hala Folimanka, Praha
foto © Jakub "Asphyx" Rezler, www.deadly-storm.blogspot.cz
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.