Lucie Ferová | Články / Recenze | 05.12.2014
1349 jsou po čtyřech letech od vydání Demonoir zpátky s další dávkou, zove se Massive Claudron of Chaos. Tentokrát doručili řádně chytlavý mor. Žádny riff nepadl na zmar, žádná sypačka nevalí samoúčelně. V black metalu se dají hrát posluchačcky zajímavé finesy i bez přebírání postrockových schémat, dreampopových melodií nebo vymýšlení moderních nekoherentních pičovin. V oldschoolovém pojetí stačí primitivní kostra skladeb, arogantní vokál bez ambicí ohromovat, celková zručnost a lehké, nenucené experimentování v mezích umění černé magie.
Massive Claudron of Chaos je natrashovaná deska jak prase. Pověst neumětelství provázející černý kov je klišé a pasé od dob Enslaved. Z každého riffu jsou slyšet hbité pavoučí pohyby prstů, zmítající se až v nezvykle, pro tento žánr, komplikovaných, nestatických riffech. Rozhodně pro kapelu kráčející od počátků pod kohortou „zběsile rychle přímo vpřed“. Hbité včelíny, nehrané přes všechny struny naráz jako akordy, ale přes jednotlivé struny, trashmetalové breaky a hlavně, trochu kacířství, kytarová sóla. To ve skladbě Exorcism zní jak featuring od Allena Westa, svého času borec z Obituary. Rychlé, ale srozumitelně členité stupnice, trochu delaye, jen zběsilá dvojzvratná páka chybí.
Frost je pověstný svým rychlým, přesným hraním. Jeho poslední náklepy pro 1349 zní nelidsky přesně a zkurveně chladně, plynutí desky ani její zvuk nedusí bubeníkovu chuť exhibovat, i když jeho hraní je statement sám o sobě. Komplikovanost kytar nespočívá v matematické progresivitě. Riffy jsou svým způsobem přímočaré, nezmítají se v křečovité snaze znít nevšedně, jen je v nich spousta rychlých změn a jsou zahrané s pečlivým důrazem na přesnost a chytlavost. Rozhodně ne kvality, které by se běžně kladly do včelínů. Komplexnost tkví v drobnostech, jako jsou flažolety, plynulé návaznosti mezi riffy a v čitelném zvuku. Protože.
Nekrosound je hovno. Tohle nasekané inferno nemá nic společného s nehybnými scenériemi přírody. Rytmické změny, kulometné bicí a nevídaně vysoká přítomnost sólíček evokují živě hrající kapelu. Žádná blackmetalová deska předtím nezněla tak organicky, zúčastněně a z žádné nečišela absolutní chuť/radost hrát. Co také mnohé potěší, frontman Seidemann to má v hlavě srovnané, jak říká v letošním rozhovoru pro Pařát: „NSBM? Co to kurva je? Nazi black metal? FUCK OFF!“
1349 – Massive Claudron of Chaos (Season of Mist, 2014)
www.legion1349.com
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.