David Čajčík | Články / Rozhovory | 26.02.2019
“This is not what you wanted. Not what you had in mind.” Ještě než nad Berlínem stihly doznít ozvěny posledního chorálu posledního koncertu Moderat, pozornost fanoušků a hlavně trojice producentů se upřela zpět ke dvěma projektům, které za vznikem Moderat stály. A kupředu. Zatímco Sascha Ring jako Apparat přijede do Lucerny v rámci festivalu Spectaculare představit LP5, Gernot Bronsert a Sebastian Szary, tvořící Modeselektor, se v Praze ukáží dřív - a to v Roxy 27. února. V plánu je velká audiovizuální show a hlavně tracky z nové desky Who Else. Techno, grime, industriál, Tommy Cash… S nezastavitelnou dvojicí z Berlína to nikdy není krok vedle. Maximálně v rámci tanečních úkroků.
Vaše spolupráce s vycházející grimeovou hvězdou Flohio na tracku Wealth se opravdu povedla. Jak k ní došlo?
Flohio je v současnosti prostě a jednoduše nejtalentovanější MC v grimeu. Jsme rádi, že s ní můžeme pracovat teď, dokud nebude moc velká. (smích) Našli jsme její klipy na YouTube a byla to láska na první pohled, netrvalo ani dvacet čtyři hodin, než jsme se shodli, že ji musíme přesvědčit ke spolupráci. Přiletěla za námi do Berlína po cestě se jí ztratil kufr. Tak zašla do obchodu a koupila si žluto-černou teplákovou soupravu „Borussia Dortmund“. (smích) Ze všech rozdělaných tracků, co jsme ji pustili, si vybrala Wealth, což byla tehdy jen linka bicích, nemělo to klasickou strukturu ani melodii. A zbytek slyšíš sám.
O pár dní dříve jsem se bavil s Kevinem Martinem (The Bug) o gentrifikaci v Berlíně. Mluvil o tom, jak se dříve levné, otevřené a umělcům nakloněné město stává víc a víc Londýnem. Tedy drahým městem, kde je těžké bydlet. Souhlasíte?
Oba jsme se tady narodili a vyrostli, je pro nás těžké Berlín soudit, je to přece jen náš domov. Chápeme Kevinův pohled, taky nejsme šťastní ze zdražování a gentrifikace. Ale Berlín se začal měnit už hodně dlouho předtím, než se sem Kevin přestěhoval. Bylo smutné sledovat, jak spoustu skvělých podniků zavírá… Na druhou stranou spoustu nových otevírá doslova každý den. Berlín se nyní stává Kapitolem kultury, kterým byl, než nacisté převzali moc. Takže gentrifikace má i světlé stránky. Oba jsme se přestěhovali z centra města blíž k přírodě a ve městě se už tolik pohybovat nepotřebujeme, nicméně studio a kanceláře máme v centru, v Berlin Mitte.
Předpokládám, že jste zavaleni nabídkami od umělců vydávat na vašem labelu Monkeytown. Jak se s nimi vypořádáváte?
Nedávno jsme obnovili label Seilscheibenpfeiler (SSPB), kde vydáváme klubovější hudbu - máme tam tracky od Lory D, Solid Blakea, Kaspera Marotta, Nautilusse, Fjaaka, Pedera Mannerfelta a Fadi Mohema. Monkeytown za chvíli oslaví stý release a taky desáté narozeniny. Čekejte nějakou pěknou oslavu.
A co můžeme čekat od vašeho vystoupení v Praze?
Nech se překvapit! Je to audiovizuální show s dost unikátním provedením. Jsme z ní úplně nadšení a myslíme, že lidi v Praze budou taky.
Vaše singly Bronko a I Am Your God zní dost industriálně. Společně s novými alby od Health, Marie Davidson a dalších to vypadá, že mladá generace přijímá industriální zvuk za svůj… Jak se na to díváte vy?
Industriální hudba byla pro nás vždy hodně důležitá, vyrostli jsme mimo jiné na Throbbing Gristle, Clock DVA a samozřejmě Neubatenech. Všechny ty podivné zvuky a hluky nás dost bavily. Myslím, že část revivalu devadesátek přináší logicky i to, že mladí umělci tíhnou znovu k industriálu jakožto žánru, ve kterém snadno ukážeš ostatním, že s nimi nesouhlasíš. S jejich životními postoji. Industriál je „anti“. Ceníme si více těch, kteří riskují a vydají industriální nahrávku, spíš než těch, kteří chtějí být mermomocí součástí scény a uchýlí se k jednoduchému tech-housu.
S několika labely, výběry Modeselektions a DJ sety se musíte prohrabávat novou hudbou denně. Jak se udržujete v obraze?
Oba milujeme nákupy desek. Hardwax je naše domovina, v podstatě sbíráme desky jak knížky. Taky přirozeně dostáváme tuny promo nahrávek a kupujeme si hudbu od labelů napřímo i z Bandcampu. A samozřejmě čteme. Víc médií, než jsme schopní vyjmenovat.
Modeselektor (de)
27. 2. 2019 20:00
Roxy, Praha
fb událost
Libor Galia 12.12.2024
Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.
Jiří V. Matýsek 09.12.2024
Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.
Abbé 04.12.2024
Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.
Libor Galia 26.11.2024
Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…