Články / Reporty

Mombu – jen další afrogrindová kapela?

Mombu – jen další afrogrindová kapela?

David Čajčík | Články / Reporty | 04.04.2013

„Jen další afrogrindová kapela“ přijela do Prahy. Takhle skromně se italští Mombu sami popisují a takhle skromně se také chovají. Jenže má to háček. Nikdo jako oni neexistuje a Praha měla poprvé možnost vidět naživo unikátní spolupráci barytonového saxofonisty Lucy T. Maie ze skupiny Zu a bubeníka Antonia Zitarelliho z tria Neo. Mombu již tři roky sledují stejný vzorec – co rok, to deska – a v neděli 31. 3. přijeli představit písně nejen z nejnovějšího alba Niger.

Depakine Chrono byli ideální předkapelou a už tradičně odehráli krátký, leč vysilující set na zemi před pódiem, obklopeni kroužkem asi pětadvaceti diváků. Krůček po krůčku se přesouvali od telecasterových vyhrávek přes naspeedovaný blues až ke zběsilému chaosu. Chyběla tomu snad jen flaška od lahváče, kterou by kytarista jezdil po hmatníku. Síla budějovické dvoučlenné kapely složené pouze z bicích a kytary tkví v sehranosti, civilnosti a nadhledu. „Pojedeme na luka, až kukačka zakuká...“ Hlavní je nebrat se moc vážně, ale hrát vážně dobře.

Českobudějovičtí Tosiro. Screamo je od slova scream a post-hardcore od slova emocionální brutalita. Nicméně kapele to spíše než v hardcore pasážích, kterým chybí dostatečná razance, sluší v „postových“ částech – ničivých blast beatech doprovázených melodickými a zlověstnými kytarovými harmoniemi a zoufalým křikem. V zásadě celý předposlední song Zločin a trest je toho důkazem a kladná odezva publika taktéž.

Po dlouhém africkém intru se tentokrát dokonce přímo na pódiu objevili oba členové Mombu. Panák na kuráž, saxofon z kufříku a kdo v tu chvíli čekal Ratamahattu, byl zklamán. Žádné využívání tradičních motivů à la Cavalera. Mombu si na world music nehrají, oni ji rozžhaví doběla, zdeformují a vytvoří z ní nový celek, kde sice můžeme rozeznat veškeré kontury toho starého, jen jsou... jiné.

Parodický nádech tomu v prvních minutách dodával polonahý tanečník před pódiem, po jehož vyvedení mohl zbytek obecenstva pokračovat v obdivování dokonalé souhry Lucy a Antonia. Mombu totiž zdaleka nejsou jen o saxofonu – za celý hodinový koncert jsem slyšel víc sól na bicí než za celý poslední rok. Postrádala ovšem tak častou samoúčelnost a ihned byla následována erupcemi hněvu.

Nezáleží na tom, kde je taktová čárka, jestli je zrovna třetí osmina – neustále se opakující polyrytmické patterny přiváděly do tranzu všechny zúčastněné. Mombu hrají primitivní rytmy vycházející z naší vnitřní přirozenosti z dob našich předků. Využívají je k tomu, aby přesvědčili, že animální pud je dosud schován v každém z nás a jen oni ho dokáží probudit. Perfektní využívání smyček pomohlo Mombu hlavně ve chvílích, kdy ujeli do šílených zákoutí mnohovrstvého hluku, jen aby se v jednom okamžiku s obrovskou vervou vrátili zpět k jednoduchému tradičnímu motivu.

Kdyby Líza Simpsonová byla co k čemu a poslouchala mathcore, možná by to dopadlo takhle. Nicméně jakkoliv je těžké si představit Lucu v maskáčích, jak hraje ve školním jazzovém orchestru, jsem si jistý, že jeho občasné jazzové vyhrávky nejsou náhoda. I tak jsou vyvážené dostatkem noisu, abychom nezapomněli, že důvod, proč jsme tady, je především hudba, která má kořeny staré tisíce let.

Přídavek už postrádal jakoukoliv typicky písňovou strukturu – Luca vyměnil saxofon za kalimbu, typický africký nástroj, piano do ruky. Antonio zase paličky za shaker. Nastal čas improvizace a zaříkávání. Jako kdybychom se přenesli do afrického pralesa a za zvuku tamtamů čekali na obětování. Mombu do Prahy přijeli ukázat, jak lze taky dělat world music – a byl to rituální zážitek.

Info

Mombu + Tosiro + Depakine Chrono
31. 3. 2013, Chapeau Rouge, Praha

foto © Daniele Bianchi

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace