Pavel Novotný | Články / Reporty | 21.11.2017
Oproti pátečnímu line-upu TransCentury Update, kdy jsme uhýbali nebo se prohýbali pod útokem nabroušených kytar po vzoru kopí hoplítů, se sobotní část festivalu odehrává v tanečnějším duchu. Cedule u vchodu hlásí, že je vyprodáno, na počtu návštěvníků Fun Fare to však není vidět. Své posluchače si přitáhne až Jane Weaver, na kterou se prostor zahušťuje a dav se vlní do psychedelicky laděných písní. Repetitivní bicí jako základ a kytaru měnící své polohy od rytmických akordů po atmosférické linky usměrňuje zpěv, melodie si chvíli hraje, chvíli táhle vypráví. Každopádně ukazuje směr, kterým se dnešní večer bude ubírat.
Vzpomínky na minulé epochy vyvolá Alex Cameron. Vizáž kazatele, černý gotický háv, vlasy ulíznuté dozadu a hlavně zvuk kláves á la osmdesátky ukazují, že pro celkové vyznění je pečlivě budovaná image nezbytností. Písničky o lásce bojující o příčky v hitparádách ještě neumřely. Nebo se jen v cyklech vracejí? Podle textů se zdá, že návrat opulentně intimního popu bude přemýšlivější. V dnešním světě je jen málo prostoru pro chybujícího naivku, kterého Cameron na pódiu představuje, a publikum toto chápe, i když dekorace jsou vypůjčené z dob dávno minulých. Aranžované, ale přesné. Saxofonová sóla melodicky dotvářejí výpověď popového losera, který chce jen milovat.
V podobných kulisách vystupuje i John Maus, i když posouvá hudební postupy k dance punku. Zpěv není tak uvolněný jako v předchozím případě, Maus písně více prožívá a spíše než svým zevnějškem přitahuje nasazením. Nasazení si texty zaslouží, i když při práci s delayem vyšumí do prázdna. Do celkového projevu však zpěv zapadá, podporují ho průrazná basa i epické klávesy s širokým rejstříkem. Těch však je už příliš, a tak diváci průběžně odcházejí, možná unaveni, možná nabaženi, a šetří se na nedělní festivalový den. Protože sobota rozdávala zážitky ve velkém.
TransCentury Update No.2
17. - 19. 11. 2017
UT Connewitz, Lipsko, Německo
www.transcenturyupdate.com
foto © Zdeněk Němec
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.