Jana Vondrušová | Články / Reporty | 28.02.2015
Open Mic funguje v Brně už více jak tři roky a za tu dobu si našel věrné a pravidelné posluchače. Honza Řepka postupně předal žezlo Anně Pinknerové a sám se v Brně objevuje jen při zvláštních příležitostech. Jedna taková se naskytla koncem února v rámci Koncertu navíc. A tentokrát šlo opravdu o mimořádnou událost.
Do Brna se po více než dvou letech vrátil britský kytarista a skladatel Justin Lavash. V Praze žije už přes deset let a tam ho přece jen vidí častěji než v Brně. Aby se vyvážil poměr sil – jeden chlap za večer stačí –, organizátoři pozvali na úvod večera jihlavskou písničkářku, v současnosti usazenou v Brně, Petru Šany Šanclovou. Pro některé posluchače to byla úplná novinka, dosud ji nikdy neslyšeli, ale překvapila příjemným hlasem a lyrickými texty. A všechny rozesmál protestsong o složenkách od Eonu.
Složení publika bylo různorodé, ať už věkově (od mladých muzikantů až po příznivce střední generace), nebo národnostně (dorazili návštěvníci z Košic nebo Krakova). Vznikla skvělá atmosféra, ze které bylo patrné, že přítomní ví, na co přišli, a to se nestává vždycky. Úsměvnou součástí celého večera byl pes, který štěkal po každé písničce, a nikdy během ní. Po krátké přestávce moderátor večera Honza Řepka upozornil, ať Justinovi nekoukáme jen na ruce, ale taky posloucháme, o čem zpívá, že obojí je důležité. Ale ono to není tak jednoduché, protože jeho hra je jak z jiného světa, chtěli byste to umět taky. Justin hraje na kytaru, kterou má už šestatřicet let, dostal ji od mámy. Představil pár nových písniček z chystaného alba Changing of Tides a prozradil, že je romantik. Což mělo publikum šanci posoudit při poslechu skladeb, které napsal pro svoji ženu.
Druhý den byla možnost pro přítomné kytaristy se od kytarového čaroděje původem z Londýna něco naučit, dílna byla zaměřená hlavně na fingerpicking, hru palcovým prstýnkem, a na slideové hraní. Justin se ukázal jako pozorný učitel, který vysvětloval stále dokola, navíc klidně přiznal, že nesnáší barré akordy, a když nemusí, tak je nehraje. Za dvě hodiny byl konec, ale jen málokdo se cítil nasycen. Padl návrh na dílnu o aranžování, tak doufejme.
Justin Lavash v současnosti sbírá prostředky na vydání nového alba, můžete ho podpořit tady.
Open Mic:
Justin Lavash (uk) + Šany
20. 2. 2015, Café Práh Brno
foto © Helena Káňová
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.