Články / Reporty

Nezastavitelná síla pokroku (Public Service Broadcasting)

Nezastavitelná síla pokroku (Public Service Broadcasting)

Mašout | Články / Reporty | 20.11.2017

Public Service Broadcasting nejsou jen hudební těleso. Jsou hrající encyklopedií, vzpomínkou na radost a nadšení industriální éry. Mohli být chybějícím ozubeným kolečkem v mechanismu, kterým se ve mě unavení učitelé pokoušeli vzbudit zájem o přírodní vědy. Pár desítek let zpátky v čase by byli alternativou opulentních dechových kapel vítajících astronauty navrátivší se z kosmu a otevírajících světové veletrhy. Jejich hudba přesně takovou nostalgii vzbuzuje, při poslechu člověk zažívá napětí při startu kosmické družice, i mrazení ze zápasu s hospodářskými krizemi. V prvním plánu ten pocit umocňují energické voiceovery, vysamplované ze starých populárně naučných pořadů a propagandistických filmů. Ale gró toho koktejlu tvoří skvěle složený a zahraný indie rock, zlehka nabitý elektronikou.

Koncertní set nakonec docela dobře odpovídal představě. Pódium poněkud nesměle obsadila trojice vysokoškolských nerdů s dvanácti očima a snad i dvojnásobkem hudebních nástrojů (jenom kytar bylo tolik, že se nevešly na pódium a měli na jejich podávání asistenta). Příjemným překvapením byl poměr automatizovaných podkresů a skutečně hrané hudby – kromě komentářů ze starých filmů a několika samplů (např. dobových sirén) bylo všechno hrané živě.

Jak je pro podobné, na první pohled introvertní kapely typické, namísto předvádění nějaké show se plně nořili do hudby a s publikem komunikovali spikleneckým pomrkáváním a místy promluvou mezi písničkami. J F Abraham se občas s kytarou prošel na forbínu, aby rozproudil indukční vlny v sále. Díky tomu jsme byli svědky, jak trojice muzikantů dokáže vytvořit velký, plnohodnotný sound bez přednahraných podkresů. Bubeník Wiggelsworth se věnoval akustické bicí sadě a jednomu padu, zbylí dva své ruce a dechy rozložili do plejády nástrojů. Zakladatel a kapelník J. Wilgoose, Esq. hrál na několik kytar, syntezátory, sampler a v některé momenty to elegantně rozbalil i na banjo. Multiinstrumentalista J F Abraham obsluhoval především basu a klávesy, ale místy rozezněl perkusní nástroje jako vibraslap, ve vypjatější momenty vytáhl křídlovku a vypustil do sálu něco melancholie. Za kapelou běžela v projekci nezbytná koláž z populárně naučných filmů.

fotogalerie z koncertu tady

Neuvěřitelný zážitek. Dokonce jsem ztratil ponětí o tom, jestli byl sál dobře či špatně nazvučený. Mé uši se proměnily na elektromagnetické cívky a stahovaly akustické vlnění přímo do středu mozku. Vystoupení Public Service Broadcasting nebylo jen obyčejným koncertem, byla to vědecká esej, naučný pořad i návrat klukovského snu s plastikovým raketoplánem.

Info

Public Service Broadcasting (uk)
16. 11. 2017 Futurum Music Bar, Praha

foto © Kuba Václavek

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace