Články / Reporty

Nezastavitelná síla pokroku (Public Service Broadcasting)

Nezastavitelná síla pokroku (Public Service Broadcasting)

Mašout | Články / Reporty | 20.11.2017

Public Service Broadcasting nejsou jen hudební těleso. Jsou hrající encyklopedií, vzpomínkou na radost a nadšení industriální éry. Mohli být chybějícím ozubeným kolečkem v mechanismu, kterým se ve mě unavení učitelé pokoušeli vzbudit zájem o přírodní vědy. Pár desítek let zpátky v čase by byli alternativou opulentních dechových kapel vítajících astronauty navrátivší se z kosmu a otevírajících světové veletrhy. Jejich hudba přesně takovou nostalgii vzbuzuje, při poslechu člověk zažívá napětí při startu kosmické družice, i mrazení ze zápasu s hospodářskými krizemi. V prvním plánu ten pocit umocňují energické voiceovery, vysamplované ze starých populárně naučných pořadů a propagandistických filmů. Ale gró toho koktejlu tvoří skvěle složený a zahraný indie rock, zlehka nabitý elektronikou.

Koncertní set nakonec docela dobře odpovídal představě. Pódium poněkud nesměle obsadila trojice vysokoškolských nerdů s dvanácti očima a snad i dvojnásobkem hudebních nástrojů (jenom kytar bylo tolik, že se nevešly na pódium a měli na jejich podávání asistenta). Příjemným překvapením byl poměr automatizovaných podkresů a skutečně hrané hudby – kromě komentářů ze starých filmů a několika samplů (např. dobových sirén) bylo všechno hrané živě.

Jak je pro podobné, na první pohled introvertní kapely typické, namísto předvádění nějaké show se plně nořili do hudby a s publikem komunikovali spikleneckým pomrkáváním a místy promluvou mezi písničkami. J F Abraham se občas s kytarou prošel na forbínu, aby rozproudil indukční vlny v sále. Díky tomu jsme byli svědky, jak trojice muzikantů dokáže vytvořit velký, plnohodnotný sound bez přednahraných podkresů. Bubeník Wiggelsworth se věnoval akustické bicí sadě a jednomu padu, zbylí dva své ruce a dechy rozložili do plejády nástrojů. Zakladatel a kapelník J. Wilgoose, Esq. hrál na několik kytar, syntezátory, sampler a v některé momenty to elegantně rozbalil i na banjo. Multiinstrumentalista J F Abraham obsluhoval především basu a klávesy, ale místy rozezněl perkusní nástroje jako vibraslap, ve vypjatější momenty vytáhl křídlovku a vypustil do sálu něco melancholie. Za kapelou běžela v projekci nezbytná koláž z populárně naučných filmů.

fotogalerie z koncertu tady

Neuvěřitelný zážitek. Dokonce jsem ztratil ponětí o tom, jestli byl sál dobře či špatně nazvučený. Mé uši se proměnily na elektromagnetické cívky a stahovaly akustické vlnění přímo do středu mozku. Vystoupení Public Service Broadcasting nebylo jen obyčejným koncertem, byla to vědecká esej, naučný pořad i návrat klukovského snu s plastikovým raketoplánem.

Info

Public Service Broadcasting (uk)
16. 11. 2017 Futurum Music Bar, Praha

foto © Kuba Václavek

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

V úkrytu zvuku (A Place to Bury Strangers)

Martin Šmíd 16.10.2024

Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace