Tomáš Kaňka | Články / Reporty | 19.11.2017
Apolla a Sputniky za námi, místo Kennedyů a Chruščovů vítejme uhlobarony. Britští Public Service Broadcasting mění po dvou letech aktuální tematický koncept – červnovou novinkou Every Valley rozeznívají uhelné doly jižního Walesu. V případě vzpomínavých Londýňanů však nejde o přerod drastický, přesun z vesmírných sfér do zemského nitra je pouze vnějškový. Oblastí bádání zůstává člověk, jeho pozemský boj, tedy nadčasové náměty. Zvukem i obrazem se o tom přesvědčil natřískaný Futurum Music Bar.
Plán večera je jasný – žádná předkapela, celý čas věnovaný hlavnímu vysílači. Ten je trojčlenný, s bicími, dvěma kytarami, kupou efektů a dechem starých časů – s dobovým mluveným slovem, projekcí, barvami, kšticí, sáčkem, motýlkem, trenclemi. Od hlav k patám v retru, ale naštěstí i po svém.
Ozvou se první dva songy z Every Valley a s nimi celá podstata indie-dance-kraut-post-rockové podstaty Public Service Broadcasting. Osudový voiceover doplňuje veskrze bezstarostná kytarově-elektronická linka, která se drží nekomplikovaných skladatelských postupů, aniž by na ploše čtyřminutové písničky kapela vyznívala banálně. Ať už je to zajímavá gradace nebo nekonvenční souhra bicích s amplionovým hlášením, Public Service Broadcasting mají co nabídnout.
fotogalerie z koncertu tady
Jestliže to zprvu vypadá na večer uhelný, další skladby ukazují opak. Korolev postaví raketu, s níž se během přídavku proletí Gagarin, stihneme mezitím let se Spitfirem a na úplný konec si dáme i ten osmitisícový Everest. Tematická mozaika kopíruje i těkavost hudební. Jiná pes, každý ves, prostor pro plynulost vymazán, smysl koncepčních alb mizí. Krom logiky setu hledám i živočišnost, místo níž jsou k mání jen vytleskávací pobídky. Smrdí to revoltou v mezích, vypočítaností, čistírnou, kanclem. A já se u All Out nebo Signal 30 potřebuju aspoň trochu zamazat.
Public Service Broadcasting (uk)
16. 11. 2017 Futurum Music Bar, Praha
foto © Kuba Václavek
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.