Jakub Béreš | Články / Reporty | 06.04.2018
Je trošku netradiční, že kapela přijede na svůj první koncert v době, kdy teprve chystá novou desku. Nalákat fanoušky může být sice obtížnější než jindy, ale těm, kteří nezaváhají, se naskytne unikátní zážitek, kdy v napůl zaplněném klubu hraje skupina, která v textech řeší životní strasti, ale na podiu však působí tím nejpřátelštějším a nejuvolněnějším dojmem. Přesně tohle jsou kanadští Braids.
Tuzemská písničkářská dvojice Pale & Coy byla snad tím nejlepším možným supportem. Jejich chytlavý ložnicový pop s prvky synthpopu i skromného indie, připomínající The xx, byl pohlazením do prvních jarních dnů. Mužská část dua BlackSheepboy, která na dva roky starém splitku ještě vystupovala sama za sebe, krásně vplula do písní Pale & Coy a i bez dalších hudebníků, s nimiž dříve vystupovali, tvořili sehranou dvojici vzájemně si nahrávající na uhrančivé refrény. Jen škoda, že BlackSheepboy měl tendence svým excentrickým projevem brát na sebe více pozornosti, než by si jemné, společné skladby zasloužily.
fotogalerie z koncertu tady
Braids a jejich křehká, pozvolná síla působila na začátku show poněkud nevýrazně. Aranže písní jako by nevěděly, jestli chtějí strhnout dav, nebo zůstat u intimnějšího písničkářství. Publikum si získala až zpěvačka Raphaelle Standell-Preston svým smyslem pro humor a pohotovými komentáři jednotlivých písní, jimiž navodila velmi přátelskou atmosféru. Po úvodní zahřívačce s novými songy se Braids z ničeho nic proměnili v dokonale sehranou formaci, která už nepřešlapovala na místě, ale střemhlav mířila na všechny smysly. Diváky si v komorním prostředí omotávala kolem prstu s neuvěřitelnou lehkostí, stejně efektně by ale působila před daleko větším publikem.
Nejočekávanější skladba Miniskirt, intimní zpověď o znásilnění, přišla v druhé půli večera a sklidila největší ohlas. Nejenom proto, že byla hudebním klenotem v setlistu, ale i proto, že publikum ocenilo zpěvaččinu odvahu zpívat s takovou vervou o palčivých vzpomínkách. Od toho momentu bylo na Raphaelle Standell-Preston vidět, že je uvolněnější a zbytek koncertu si vyloženě užívala. Několikrát zopakovala, že se rozhodně nevidíme naposledy, a navrch střihla chytlavý přídavek, který rozhodně nepůsobil jako závěr koncertu. Ale byl.
Braids (ca) + Pale&Coy
4. 4. 2018 MeetFactory, Praha
foto © Bára Gadlinová
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.