Veronika Mrázková | Články / Reporty | 10.08.2017
Všichni se těšili na Mitch & Mitch a my nevěděli proč. V programu se psalo něco o nezapomenutelném vystoupení před třemi lety a jak se to může jen zázrakem opakovat, ale tyhle neurčitosti psali, docela pochopitelně, o dobré polovině hostů. Mitch & Mitch - zní to světově, že? A přitom to jsou Poláci jako kluska! Což jsme ale během koncertu neměli šanci zjistit. Hlavní konferenciér - XY je totiž ITAL? - a hlavní slovo zde měli totiž kromě kytar a dechů nástroje typu guiro, shekere a cabasy (perkuse, prosím pěkně). Přípustné tak bylo jediné - tančit, kroutit se, zopáknout si kroky cha-cha a smát se. A sem tam se podivit, když během havajských gansterek, brazilských bosanov a klasických bigbandových radostí zaznělo sólo, které nejde popsat. Jisté polské indicie tady ale byly: například opakovaně vzpomínali svého přítele Zbigniewa Wodeckiego, polského Louise Armstronga, multiinstrumentalistu, skladatele, aranžéra, dirigenta a zpěváka, který letos odešel do hudebního nebe. A také kytarista nalevo nápadně připomínal frontmana varšavského experimentálu Baaba z vydavatelství Lado ABC. A ti úplně nejbystřejší si dokonce všimli, že Macio Moretti (ve skutečnosti Maciej Moruś), samozřejmě také multiinstrumentalista, hrál den předtím s projektem Łoskot.
Łoskot je jazzová formace složená ze silných individualistů. Každý z kapely působí napříč rozličnou škálou žánrů, to, co je pojí, je yass. Podle teorie jde spíše než o nový styl o specifický konglomerát jazzu, punk rocku a folku. Etabloval se v Polsku v osmdesátých letech, připomíná freejazz, je plný zvratů, nemá jasnou formu a často ani melodii. V tom přebíjeném tichu Lesní stage nám to bylo ale upřímně jedno. Saxofonista a klarinetista Mikołaj Trzaska měl veškerou naši pozornost a když se údernými repeticemi dopravil až na kraj pódia, obousměrná výměna energie by jednoho porazila. Jestli jsem si u Mitch & Mitch zasteskla po Slunečním orchestru, tady jsem si připomněla odzbrojující moc kapely Levity (opět Polsko a Lado ABC).
fotogalerie z festivalu zde, tady nebo i tu
Z úplně jiného konce je potřeba vyzdvihnout Ralpha Kamińskieho. Dvacetiletý, empatický mladíček se zásobou emotivních prožitků a talentem pro klavírní skladbu i patos. Jeho písně s lehkostí překračují typologii sloka-refrén a kvetou jako babiččiny rododendrony. Připomínají hymny. A jednu z nich tak dokonce trefně pojmenoval. Kamiński se ve skladbách pohybuje svobodně, protože každá scéna příběhu si podle něj zaslouží jiný, vlastní kus melodie. Zpívá vysoko, falsetem, trochu jako Mika. A taky skvěle tančí a s pokorou představuje kapelu i své zlomené srdce. Sám sebe se ptá: „K čemu všechen ten sentiment, vždyť mám před sebou tolik krásného.“ A já mu odpovídám: Díky bohu za něj.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.