Davo Krstič | Články / Reporty | 18.09.2012
Lístek na zářijový koncert Coldplay v Praze jsem kupoval v den zahájení předprodeje, tedy v polovině prosince loňského roku. Na stání u pódia, abych si je tentokrát pořádně užil – posledně jsem je totiž sledoval vsedě z tribuny. Papírově byl aktuální koncert přece jen znevýhodněný. Chybělo prvotní okouzlení jako v roce 2008, když jsme se po letech doufání konečně dočkali. Navíc Mylo Xyloto není tak silná deska jako Viva la Vida a představa, že bude většina repertoáru postavená právě na ní, velké nadšení nebudila – nakonec z ní Coldplay v Praze zahráli 9(!) skladeb. Viděl jsem záznam loňského koncertu v Glastonbury a do slávistického Edenu kráčel s přesvědčením, že mě večer nemá moc co překvapit. Pche!
Překvapil už stánek s oficiálním merchandisingem. Triko za šestset, hrníček za pět. Tomu Číňané říkají „lejže“ a našinci „vejvar“. Ale k muzice. Metallica začíná své koncerty hudbou od Morriconeho, Muse doprovázel při nástupu na pódium John Williams a show Coldplay začala Silvestriho ústředním tématem z Návratu do budoucnosti. Martin a spol. spustili na startu podle očekávání úvodní píseň z poslední desky, Hurts Like Heaven. Najednou to vypadalo jako na koncertu Pink Floyd. Všude samé lasery, o pestrobarevnou show se navíc staraly blikající náramky, které vyfasoval každý návštěvník u vchodu. Při následující In My Place začaly z oblohy pršet papíroví motýlci, srdíčka a kapky. A při Lovers in Japan létaly vzduchem nafukovací balóny. Úchvatná hostina pro oči, jeden nevěděl, kam se dřív dívat. Těkal jsem pohledem mezi energií překypujícím Chrisem Martinem (potím se stejně jako on), přibývajícími efekty a šílícím davem. Během prvních deseti minut bylo jasné, že tenhle koncert bude velká podívaná. Jen se občas ztrácela samotná muzika. Přitom první polovina setu měla přímo vražedný tah, Coldplay v ní „vypráskali“ většinu velkých hitů včetně The Scientist a Yellow.
Kromě položek, jejichž opomenutí by bylo neodpustitelné, se pražská aréna dočkala několika příjemných (protože nečekaných) osvěžení. God Put a Smile Upon Your Face sice v počáteční akustické úpravě trochu vyděsila, ale druhá polovina už byla naštěstí věrná rockovému originálu. K tomu pak Chris Martin přidal na rampě a jen za doprovodu klavíru krásnou baladu Warning Sign.
Vzadu na pódiu stálo něco, co připomínalo pavučinu snů a skutečně, pražský koncert byl pomyslným lapačem parádních okamžiků. Přesto si Coldplay párkrát vybrali slabší chvilku. Chápu, že musí hrát Princess of China coby aktuální singl, ale z playbacku puštěná Rihanna nebyla úplně košer. Doufal jsem, že její part z legrace odzpívá bubeník Will Champion. Tak třeba příště. Akustický set odehraný stejně jako před čtyřmi lety na protilehlé straně arény nabídl ne úplně přesvědčivou verzi Speed of Sound aka Clocks II. A zařazení hitovky Clocks hned vzápětí mělo asi přimět publikum k hraní oblíbeného kvízu Najdi 10 rozdílů.
Finále bylo mocné, přestože očekávané. Fix You jsem kdysi upřímně nesnášel coby slaďák s pitomoučkým textem, ale od určité doby mám z téhle skladby zimomřivky. A naživo má Fix You neskutečnou sílu, zvlášť při tak vzorném singalongu jako v Praze. Koncert vygradoval pilotním singlem z aktuálního alba. Every Teardrop Is a Waterfall asi není úplně ideální zavírák (ta skladba ne že má slabý refrén, ona nemá žádný!), ale při opulentním ohňostroji to stejně bylo všem jedno.
Coldplay jsou definitivně velkou světovou kapelou se vším dobrým i špatným, co k tomu patří. V Praze zahráli skvěle, dvacítka písní byla až na malé výjimky (Violet Hill už do třetice fakt ne a ne) poskládána ideálně a těch sto minut uteklo rychleji než Viktor Kožený. Nejpozitivnější pro mě bylo zjištění, že skladby z Mylo Xyloto, ač je jejich studiová podoba problematická, naživo bez problémů obstály ve společnosti letitých hitů. Ona to nakonec fakt bude dobrá deska! This could be para-para-paradise…
SETLIST: Hurts Like Heaven, In My Place, Major Minus, Lovers in Japan, The Scientist, Yellow, Violet Hill, God Put a Smile Upon Your Face, Princess of China, Up In Flames, Warning Sign, Don´t Let It Break Your Heart, Viva la Vida, Charlie Brown, Paradise, Us Against the World, Speed of Sound, Clocks, Fix You, Every Teardrop Is a Waterfall
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.