Články / Rozhovory

Omiri: Od hardcoru k portugalskému folkloru

Omiri: Od hardcoru k portugalskému folkloru

Anna Mašátová | Články / Rozhovory | 13.07.2017

Vasco Ribeiro Casais alias Omiri ví, jak přitáhnout k lidové hudbě posluchače. Jeho eklektický mix elektroniky s tradiční portugalskou hudbou sbírá oprávněně nadšené recenze, prestižní časopis Songlines ho dokonce označil jako "jednoho z nejoriginálnějších a nejzábavnějších portugalských muzikantů”. V následujících dnech ho můžete potkat i na tuzemských pódiích, a to na poličském Colour Meetingu nebo o dva dny později v pražském Crossu.

Co tě přivedlo k muzice?
Vycházel jsem z hardcore/metal/skejtové hudební scény, skate byl můj život. Jednou mi táta koupil kytaru, začal jsem se učit klasické riffy jako Smoke on the Water a Wish You Were Here, Stairway to Heaven a samozřejmě novější muziku, co v té době vycházela, Smells Like Teen Spirit, Enter Sandman a podobně. Rodiče doma muziku poslouchali, Queen a Beatles, a když mě slyšeli hrát, trvali na tom, abych si přibral lekce klasické kytary. Pak jsem měl na skejtu nehodu a začal věnovat veškerý čas hraní na kytaru, chodil na sessiony s lokálními kapelami. V tu dobu jsem pochopil, že hudba je mou cestou.


Od hardcorové scény k folklóru? Hudební koncept Omiri je v ledasčem originální, můžeš ho přiblížit?
Dělám na různých projektech, ale s Omiri sbírám terénní nahrávky a pak se je snažím umístit do své hudby. Vytvořím rytmus, hledám vhodnou terénní nahrávku a ženy, které by zpívaly refrén. Nakonec vše doplním vlastními melodiemi. Někdy začnu právě melodií a další následuje, neřídím se žádnými pravidly. Na konci toho je náhled do portugalské kultury přes můj filtr.

Proč vlastně vystupuješ sám, máte to nějaké výhody a nevýhody? Omiri jsem vytvořil, protože jsem byl unavený prací s kapelami, chtěl jsem dělat na něčem, u čeho se nebudu muset s nikým dohadovat. Výhody sólového vystupování jsou v tom, že ze sebe musíte vydat všechno, nikdo vám v tom nepomůže a veškerá pozornost je upřena na vás. Hodně se toho o sobě dozvíte, hodně se naučíte. Nevýhodou je, že nemáte nikoho, s kým byste sdíleli skvělé i blbé zážitky, navíc když se vám s někým dobře pracuje, často dosahujete vynikajících výsledků. Ale taky dělám hudbu se svou kapelou Seiva, takže dostávám to nejlepší z obou světů.


Před vydáním aktuálního alba Baile Electrónico ses na několik dlouhých let odmlčel. Využil jsi ten čas ke sběru nových hudebních fragmentů nebo k načerpání klidu a inspirace?
Pauza si vyžádala dlouhou dobu, protože jsem byl namočený v tolika dalších projektech, že už nezbývalo na Omiri. Album bylo skoro hotové už roku 2014, ale já si od té doby zkrátka nemohl udělat volno k finálnímu dokončení.

Můžeš představit hosty, kterých se na desce sešla pěkná řádka?
Na albu mám dvě skupiny hostů, jedna zahrnuje zpěvačky z archivu, druhá dvě profesionálky, které nazpívaly živé vokály. Ty z archivu většinou neznám, jen se mi líbí, jak zpívají a vypadají. Profesionálkami jsou Capicua, rapperka, jejíž jsem velký fanoušek. Její tvorba je velmi ženská, s velkou dávkou citlivosti a muzikálnosti, ale taky přímočarosti. Celina da Piedade je zpěvačka, akoredonistka a moje dobrá kamarádka. V Portugalsku je velmi populární, dříve jsme spolu hrávali v kapele. Taky spolupracujeme na nejrůznějších věcech, někdy jí vypomáhám ve studiu, dělali jsme píseň pro Eurovizi, kde se umístila na třetím místě. A připadalo mi, že je přesně tím hlasem, který potřebuji do skladby Fado em Picadinho.


Když vidíme staré dámy, které ti zpívají v klipech, těžko se ubránit jistému dojetí. Jak jsi tyhle nahrávky sbíral a přesvědčil jejich interpretky, aby se nechaly natočit?
Devadesát procent terénních nahrávek pochází od mého kamaráda a režiséra Tiaga Perreiry. Jak ho znám, je velmi tichý a přímý, když s těmi dámami komunikuje. Zkrátka před ně postaví kameru a čeká, dokud nezačnou zpívat a vyprávět příběhy. Většina už ho zná a ví, proč to dělá.

Info

Omiri
14. 7. 2017, Colour Meeting, Polička
www.colourmeeting.cz
16. 7. 2017, Cross Club, Praha
www.crossclub.cz
www.omiri.eu
www.facebook.com/omirisound

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Jakub Nový (Prague Music Week): Velkou mezeru vidím ve vzdělávání

redakce 30.09.2024

Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.

Midirama (Fuchs2): Musí tam být oheň!

Libor Galia 26.09.2024

Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?

Mikuláš Svoboda (HYB4): Přivézt Sungazer je splněný sen

Mariia Smirnova 24.09.2024

Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.

Vlzques (Fuchs2, Swine Daily): Baile Funk jednoducho milujem

Libor Galia 05.09.2024

Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace