Václav Valtr | Články / Rozhovory | 24.06.2022
Eli Osheyack přijíždí do Šanghaje v roce 2012. Nejdříve je s místní hudební scénou nespokojen, pak se objeví v bývalém protiatomovém krytu klub Shelter a nastává boom nové kreativní hudby. Nezatížená tradicemi evropských a amerických klubů se rozvíjí do mnoha podob a dává vyniknout jménům jako třeba Tzusing nebo Howie Lee.
Mnoho návštěvníků vzpomíná na ojedinělou svobodnou atmosféru, kde představy, co do klubu patří a co ne, neměly místo. V roce 2016 Shelter z popudu úřadů zaniká, nicméně jeho duchovní otec Gaz Williams zakládá nový klub ALL. Na dynamické hudební scéně se objevuje label SVBKVLT, který míchá rozličné elementy jako gabber, EBM, industrial, berlínské techno a místní vlivy v neopakovatelném koktejlu.
Krom výše jmenovaných je tu i Osheyack. Po sérii singlů vydaných právě u zmíněného labelu debutuje v roce 2018 albem Sadomodernism, které svou atmosférou a svébytným zvukem nezapře inspiraci místní scénou, i když vychází pod značkou Bedouin Records (též Tzusing nebo Pan Daijing). Intenzivní, temná pulzující nahrávka je deklarací jeho příklonu k hardcoru a industrialu. Po deseti letech v Číně se Osheyack stěhuje a album Intimate Publics, které vyšlo před pár týdny, je jakousi labutí písní za jeho pobytem. Nejen o něm byla řeč před jeho vystoupením v pražském klubu Fuchs2.
Intimate Publics je, jak říkáš, o Šanghaji. Vzhledem k problémům, se kterými se čínská klubová scéna teď potýká, máš pocit, že je deska nostalgická?
Určitě cítím nostalgii po svém pobytu tam a samotný release beru jako takový předěl, který má udržet jistou vzpomínku. Hodně čerpá z různé hudby, se kterou jsem přišel do styku na určitém místě a v určitém čase a kterou se snažím přetvořit v něco jiného.
Jak vidíš budoucnost tamního clubbingu?
Jak jsem vyrozuměl, v současné době se poměrně dost umělců, producentů a DJů chystá z města odstěhovat a bude tak těžké udržet klubovou kulturu tváří v tvář náhlým lockdownům. Tam, ale i v Pekingu, Šen-čenu nebo Čcheng-tu jsou další skvělé kluby. Je nepochybné, že až se kouř rozptýlí, stále budou existovat DJs, promotéři a party, ale podoba klubové zábavy, která existovala před pandemií, je ta tam.
Nové album je určitým odklonem od stylu těch předchozích. Vnímáš to jako důsledek pandemické izolace?
Lockdown v Šanghaji začal na přelomu března a dubna, několik měsíců po dokončení desky. Takže jsem při práci na ní nikdy nebyl v izolaci. Myslím, že v hudbě, kterou jsem hrál naživo, věci prostě přirozeně mutovaly a nakonec se dostaly na album.
Jak ses dostal k labelu SVBKVLT? Zapadají tvoje věci do jejich estetiky? A existuje nějaká specifická estetika čínské elektroniky?
Na začátku roku 2016 jsem hrál poprvé v Shelteru a setkal se s Gazem Williamsem, který SVBKVLT vede. Požádal mě o demo a nakonec jsem ještě ten rok vydal své první EP. Umělci zastoupení labelem, se k sobě hodí, protože spousta z nich vzešla ze stejných klubů, kde jsme společně hráli. Takže i když se moje tvorba dost liší od umělců, jako je třeba Gooooose, je mezi námi estetické pojítko. Scéna, která se točila kolem klubu ALL, měla hodně co do činění s intenzivní hybridizací klubové hudby.
V jednom rozhovoru jsi zmínil, že bys chtěl „více dělat ve světě umění“. Měl jsi na mysli multimediální projekty? Je ti klubová scéna příliš malá?
Ano, vždycky mě zajímalo spojit svou hudbu s něčím vizuálním. Obaly alb jsou jejich velmi důležitou součástí a já bych tuhle stránku věci ještě rád rozšířil. Klubovou scénu nepovažuju za příliš malou, jen jsou věci, které v tomto kontextu fungují dobře, a jiné, které sedí galerii.
Můžeme se do budoucna těšit na nějakou spolupráci?
Momentálně žádné spolupráce, dělám na nové hudbě a jedu turné.
Osheyack (cn)
Soundcloud, Spotify
Šelest #2: Nazar (uk) + Osheyack (cn) + Flora Yin Wong (uk) + další
25. 6. 2022, 23:00
Fuchs2, Praha
Fb událost
foto © Dre Romero
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…
redakce 30.09.2024
Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.
Libor Galia 26.09.2024
Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?
Mariia Smirnova 24.09.2024
Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.
Libor Galia 05.09.2024
Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.