Filip Peloušek | Články / Reporty | 28.04.2024
Jako by to snad ani lépe vyjít nemohlo. Zhruba to mi běží hlavou, když se prodírám hloučkem náctiletých turistů ke vchodu karlínského Hotelu Olympik, do jehož betonových zdí se zrovna opřely podvečerní paprsky kreslící na ně siluety plamenů. Reminiscence požáru hotelu i předzvěst večerního programu. Volba nejvyšších pater stavby zbudované koncem šedesátých let komunistickými plánovači je pro koncert Mayssy Jallad geniální a zároveň neúprosně logický. Loňské album libanonské hudebnice a architektky zachycuje s nesmírnou citlivostí a hloubkou několikaměsíční občanskou válku odehrávající se v polovině sedmdesátých let ve čtvrti luxusních hotelů v Bejrútu. Tíhu budovy nad hlavou i uvnitř sebe cítím okamžitě.
V lobby nacházím skupinku, která nezapadá do mumraje hotelových hostů a míříme do devatenáctého patra. Tady, ve výšce téměř sedmdesáti metrů nad zemí, se najednou jeví město pode mnou zcela odtržené, společně se všemi problémy bublajícími v jeho ulicích. Pomalé procházení se po ochozu, víno a výhledy. Z výrazu ostatních soudím, že téměř nikdo z přítomných neměl příležitost zažít koncert na podobném místě.
Večer otevírá s akustikou kolem krku Dominik Prok z 52 Hertz Whale. Osobitým a dojímavým pojetím tradičního amerického písničkářství proplouvá mezi publikem, až s ním chvílemi přímo splývá. Slunce v tu chvíli proráží sklo salonku a jeho intimní, nakažlivým smíchem prokládané písně, nastavují atmosféru večera tam, kde by měla být. Uvolněná, veselá, protože nikdo nejsme emočně připravení na to, co přijde.
fotopoému z koncertu najdete tady
Mayssa Jallad s kapelou nastupuje skromně. Své arabsky zpívané, na tradičních rytmech a folkových postupech založené písně podává s tak silnou dávkou emocí v hlase, že ukradnou okamžitě celý prostor a všechny v něm. Jsme uprostřed sedmdesátých let, Bejrút. Každý úder do činelu, každý schválně z rytmu vyhozený kopák je kulka nebo granát dopadající vedle nás. Za okny se stmívá. Příběh vyprávěný mezi písněmi je temnější a temnější. Oči mi jen těkají mezi drobnou zpěvačkou naprosto ponořenou do hudby a panoramatem města za ní, pomalu hroužícího se do tmy. Jako by mi na hrudi stála celá budova. Ve chvíli, kdy Jallad mluví o pádu hotelu Holiday Inn, o tom, jak byli poslední obránci vyhozeni z nejvyšších pater, dopadá závrať citelně už nejen na mě.
Nadechnout se na chvíli dovoluje až závěrečná, přece jen odlehčená skladba, kterou Jallad napsala v roce 2014 během války v Gaze. Poslední dloubnutí do už tak přetížené mysli, drtivější návrat do reality ani nebyl možný. Poselství pražského podvečera je zřejmé, připomínejme si, abychom nezapomněli, připomínejme si, abychom se poučili. S hrůzami dějícími se na Ukrajině, v Palestině, ale i dnes a denně na nespočtu dalších míst planety je nakonec důležité si připomenout, že je mezi námi i dobro, radost a láska. A i když se můžeme ušklíbat, že jde o klišé, bez nich a jejich prožívání jsme nadobro ztracení. Na vrcholu Olympiku je mohl prožít každý.
Mayssa Jallad (lb) + Dominik Prok
24. 4. 2024 Hotel Olympik, Praha
foto © Libor Galia
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.