Články / Reporty

Párová dvojka: Tycho

Párová dvojka: Tycho

redakce | Články / Reporty | 19.10.2014

A máme tu nový reportážní formát nazvaný Párová dvojka, který znamená... párovou dvojku. Ta nemusí být pár, ale dvojka jsou vždycky. Něco jako: dobrý večer, přišli jsme se s mikrofonem zeptat na koncert nevšedního umělce ze zámoří obyčejných lidí z publika, jaký večer to byl, co úchvatného jste zažili... nebo něco takového. Náhodně vybraná dvojice, pevně daná předem, nesourodý mix i manželé, cokoliv je možné. Na Tycho v Roxy jsme narazili na Davida Čajčíka a Jana Michalcovou. Gender především.

David: „Děti jsou v MeetFactory,“ povídá mi jeden z organizátorů koncertu Tycha u vchodu. To úplně nevím, ale situace, ve které se pražští fanoušci ocitli, možná nakonec pomohla všem promotérům, protože po newsfeedové masáži se muselo zdát, že nejít 16. října alespoň na jeden z trojice koncertů Caribou – Tycho – Passenger, je společenská sebevražda. Volba padla na Tycha, který mě dosud úplně míjel.

Christopher Willits supportoval se sluníčkovým ambientem a fešnou čepicí, ale aby si jeho kytarovo-elektronický set mohl někdo alespoň trochu užít, musel stát hodně šikovně, protože hlasitost prohrávala s konverzacemi zaplněného Roxy. To Tycho si přivezl tři spoluhráče a hlasitost nebyla problém. Použití kapely stejně jako u Trentemøllera proměnilo hudební texturu a z elektroniky se více či méně klubal příjemný kytarový post-rock ve stylu Maybeshewill. Z melodických linek se daly vybrat lepší i horší kusy, stejně tak z vizualizací (triangles, triangles everywhere!) a v osudí létal i balónek s konstantním tempem, které tak trochu iritovalo. Chtělo to mít prostě náladu, chuť si zaplavat v příjemné síti neinvazivní elektroniky, z níž toho příliš nevyčnívá, a pokud možno se neutopit v nostalgii. Publikum bylo vděčné, přežilo, Tycho sympatický, já celkem spokojený. Po Praze se tu noc nicméně pohybovala i nadšenější individua. S páskou MeetFactory. Děti.

Janka: Síce som na koncert neprišla v tričku Tycho ako jeden z jeho najvernejších fanúšikov, no večer stál za to. Na úvod Christopher Willits predstavil pre mňa hudbu dovtedy neznámu. Niečo ako fajčiť trávu bez fajčenia trávy, hudba z dávnej budúcnosti. Hudobné textúry zo softwaru, gitarové riffy a hlas splývali v akejsi harmónii spolu s vizuálnym predstavením (nikdy som si doteraz na nebi nevšimla trojuholníky). Chýbala mi už len jogamatka.

Ticho, Tycho (čítaj tajkou). Scott Hansen momentálne chodí po svete so svojím tour a rozdáva úsmev. Aspoň tak to vyzeralo po prvej skladbe. Ďalší hudobník, pri ktorom sa ťažko odoláva, aby ťa nezlákal so svojím zvukom a ▲vizualizáciami ▲ niekam preč do iného sveta. Tycho naživo je však zároveň o niečo tvrdší, najmä vďaka bubeníkovi Rorymu O´Connorovi, ktorý vytrieskal z bicích doslova všetko. Je príjemné počuť takú inštrumentálnosť pri elektronickej kapele. Pred koncertom som bola skôr zbežný poslucháč, jeho tvorba mi neladila do ucha. Po Roxy štvrtku vnímam jeho hudbu inak, asi viac rozumiem a neprestávam počúvať.

Info

Tycho (us) + Christopher Willits (us)
16. 9. 2014, Roxy, Praha

foto © Kateřina Motýlová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace