Anna Mašátová | Články / Reporty | 01.02.2016
Joy Division sice zhasli po čtyřech letech na scéně, jejich odkaz je - přichází klišé - nesmrtelný. Čtyřicet let od založení kapely se vine fronta přes pasáž Lucerna ven do půlky ulice, k vidění je větší než malé množství triček všech barev a velikostí s kultovním obrázkem desky Unknown Pleasures z roku 1979. Peter Hook & The Light se vrátili po několika letech do Prahy - opět vyprodáno, znovu nadšené skupinky fanoušků Joy Division a New Order, jejichž radost se během dvouapůlhodinového koncertu přetavila v extázi.
Kolik kapel dojelo na hádky o prachy? Nepočítaně. Kdyby soudních sporů a nepřátelství nebylo, možná by sestava v Lucerna Music Baru byla tvořena z větší části původními členy.
Hook a jeho chlapci nejezdí po světě s programem Joy Division dlouho. Projekt vznikl do jisté míry náhodou, když roku 2010 ohlásil Hook ve svém klubu v Manchesteru koncert k třicátému výročí úmrtí Iana Curtise. Akce byla vyprodána během chvíle, nabídky na další vystoupení na sebe nenechaly čekat, jen hlupák by řekl ne. Později se přidávaly i písně New Order, ovšemže k velké nelibosti bývalých členů originální kapely.
Je tak nutno spokojit se pouze s Hookem, což rozhodně není povzdech nelibosti. Sice není šoumen, ani nijak charismatickým frontmanem, možná právě díky tomu je celé vystoupení uvěřitelnější. Svalnatý basák v tradičně uplém triku emocemi nehýří, rozehřívá se pomalu, neoplývá úchvatným hlasovým fondem, více než rockstar připomíná se svou partou zručné hudební dělníky, kteří se za svou práci však nemusí ani trochu stydět. Dohromady jim to dobře šlape, vzpomínková atmosféra je dokonalá, snad jen pauzy (tu technickou, uprostřed bloku Joy Division nepočítaje) mezi jednotlivými sety působí trochu rušivě a podsekávají gradaci. Oproti koncertu před čtyřmi lety přibyla letos právě půlhodinka s kousky New Order (ICB, Denial, Everything’s Gone Green aj.), a přehrály se obě desky Joy Division - Unknown Pleasures i Closer.
Kousek od Kaye Buriánka postával hudbymilovný kněz Láďa Heryán, utéct si večer nechal asi málokdo, vyprodáno, vydýcháno, zahuleno, ne však nepříjemno. Někteří zpívali slovo za slovem, jiní jen postávali, další si nesouhlasně bručeli pod vousy, ale že by odešli, nehrozilo.
S napětím se totiž čekalo na největší hity. She’s Lost Control a závěrečná Love Will Tear Us Apart Lucernu bouraly a vyvolávaly - ach ano, další klišé - pocit sounáležitosti. Každoročně zažít netřeba, ale jednou za pár let dojme. Ať už jste teprve náctiletí, nebo nosíte tu samou džínovou bundu -cet let.
Peter Hook & The Light (uk)
28. 1. 2016, Lucerna Music Bar, Praha
foto (c) Elina Richter
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.