David Vo Tien | Články / Reporty | 16.10.2014
Na koncerty v Kavárně Potrvá mám zvláštní štěstí. Jestli za to může náhoda, načasování nebo hvězdný prach, je úplně jedno. Za poslední dva roky jsem tu byl třikrát a pokaždé jsem si odnesl víc než jen hudební zážitek. První český koncert Chelsea Wolfe, naprostá magie. A přídavek Sunstorm na místní piano zahraný s kytaristou Kevinem Dockterem byl dojemně upřímný a podtrhl celý večer s křehkou silou slečně Vlkové vlastní. Pak návštěva poštovních rockerů Deadhorse - jen málo koncertů mě nabilo optimismem jako tenhle. Nebýt toho večera, asi nezačnu hrát zase na kytaru. A bylo nás tam pět, což není žádná řečnická figura, a Deadhorse stejně hráli, jako kdyby Potrvá praskala ve zdech. A teď k tomu připočtu Kalle a Kojotku. Jednota místa, jednota ženy. Chci říct, že kromě místa tyhle koncerty spojuje právě to, že nebylo večera bez ženy na pódiu.
První akustický set Kalle. Dává to smysl. Zní to jinak, smyčky, zboostrovaná kytara, bicí automat v Black Water - nechybí. Rytmický základ, který si David běžně smyčkoval, zůstává. Stejně hypnotický, možná o to víc, je možné se soustředit jen na něj a Veroničin zpěv. Hudba Kalle je uhrančivá, koncerty jakbysmet. Ostatně kdo myslí na osu Veena, Nod Nod, David a Veronika, Kalle, není překvapený, jen se nepřestává divit, žasnout. Veronika má před sebou na stole jakousi skřínku skrývající klávesy (že by harmonium?). S absencí nasmyčkovaných kytar a buření přibývá intimita, křehkost celkového vyznění. Už jsem viděl Kalle nejméně třikrát, ale tak příjemná atmosféra a srdečná odezva publika byla jen v Potrvá. Veronika zpívala s úsměvem, David soustředěný s lehce zasněným výrazem, komunikace mezi dvojicí působila roztomile, nejednou rozesmála. Těším se na další vystoupení, akusticky nebo s technikou po celé podlaze, ať už to bude kdekoli.
Ellen Koyote. S ouškama na hlavě, ocáskem a fialovými vlasy jako by vypadla z Miyazakiho říše. Kdyby někdo v tu chvíli, kdy vesele hrála své ztřeštěné i vážné písničky, přišel se strojkem v ruce, řekl bych: sere pes. Hoď mi tam Vikinga Vika, Mumínka, Ronju dceru loupežníka a hlavně nezapomeň Kojotku. Nastraží ucho, zaposlouchá se a říká: teď budu potřebovat pořádné piráty, tak znova. No kdy jste naposledy na koncertě dělali piráty a vlky? Nevíte. Jak ji tak pozoruju, říkám si, že je určitě bardka. Tedy dcerou ne loupežníka, ale barda (nebo loupeživého barda), jen vyměnila mandolínu za kytaru. Kdyby ve středověku mohly být bardy i děvčata. Tentokrát doprovází Koyote na cestě Snake, dcera sítotiskaře a pianisty. Kromě toho, že tiskla merch i plakáty na turné, hraje na klávesy, pokud zrovna neusrkává zpovzdálí pivo. „Vadí?“ - „Nevadí.“
Koyote and the Snake (nor) + Kalle
13. 10. 2014, Kavárna Potrvá, Praha
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.