Anna Mašátová | Články / Reporty | 22.12.2013
Jaký vztah k hudbě měl starověký římský lékař Claudius Galenus či Čapkův doktor Galén bojující s bílou nemocí, už se asi nedozvíme, o spřízněnosti stejnojmenného pražského nakladatelství medicínské literatury s muzikou se však začíná vědět čím dál víc.
Jádro hudebního edičního plánu tvoří členové zaniklého písničkářského sdružení Šafrán jako Vladimír Merta, Jan Burian, Jiří Dědeček, Vlasta Třešňák, před rokem byl do party přizván i sám nakladatel Lubomír Houdek, ovšem pod křídla Galénu přibývá i mladší generace hudebníků. Oslava dvacetiletého výročí firmy a pětašedesátých narozenin houslisty Jana Hrubého tedy ani nemohla proběhnout jinak než jako velký hudební maraton.
Na scéně pražské Akropole se sešly téměř dvě desítky vynikajících muzikantů a několik stovek jejich posluchačů a čtenářů. Aby se vše stihlo, začínalo se relativně brzy. Úvodního vystoupení se zhostila jako vždy milá Jana Šteflíčková, kterou po pár písních vystřídal Jan Burian. V nabitém večerním programu nebyl čas na otálení, z evoluce do ráje a už tu byl další „šafránovec“ Jiří Dědeček s recitací.
Delší prostor dostali Marsyas v čele s nekompromisní Zuzanou Michnovou, čas běžel stále rychleji. Krátké zvukovky, křty nových titulů a tedy bilančního rozhovoru Milana Tesaře Housle tečka Hrubý s „rockovým Paganinim“ nebo obsáhlé knihy Mertových textů Mimo čas. Pokud ještě nemáte nakoupené dárky, měli byste zbystřit a vyrazit do knihkupectví.
Po třech písních odehrál Vladimír Mišík s Radimem Hladíkem a oslavencem, stejně jako Vlasta Třešňák, Oskar Petr či Michal Prokop spolu s Lubošem Andrštem. Legendám zdatně sekundovala doprovodná kapela, která se prostřídala při většině setů – bubeník David Landštof, kytarista Josef Štěpánek, basák Jakub Vejnar a multiinstrumentalista Ondřej Fencl.
Závěr čtyřhodinového maratonu patřil Hrubému s Kukulínem a skladbám inspirovaným irskou hudbou i Tolkienovými příběhy ze Středozemě. Pospíchalo se natolik, že ještě neodbila policejní hodina a pódium osiřelo. Že by někdo odcházel zklamaný, opravdu nehrozilo a velkolepý večírek jen potvrdil, že česká písničkářská elita má stále co nabídnout.
Galén (20) + Jan Hrubý (65)
18. 12. 2013, Palác Akropolis, Praha
foto © Barka Fabiánová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.