blueskin | Články / Reporty | 29.10.2018
V letošní nabídce festivalového merchandisingu se letos poprvé objevily zubní kartáčky s logem přehlídky. Osobně bych víc uvítal ponožky. Počasí totiž v neděli ukázalo zuby a Jihlavu skoro celý den skrápěl déšť - sice nepříliš intezivní, o to ale otravnější a ve vteřinách pronikající do tušených i dosud neobjevených spár v rozpadajících se botách. Úroveň diskomfortu snižuje fakt, že se v noci posunuly hodiny zpět, takže je na všechno o něco více času.
Poprvé se vydávám na průzkum scény v Dělnickém domě, která je od centra festivalového dění nejvzdálenější. Letos je zčásti zasvěcená sekci Svědectví (s přívlastky “o politice”, “o poznání” a “o přírodě”). Politická větev nabízí např. dokument Výběrová zbraň o pistoli Glock. Vedle samopalu AK-47 jde prý o nejspolehlivější a tím i nejrozšířenější střelnou zbraň současnosti. Rakouskému režiséru Fritzi Ofnerovi nelze upřít poctivou rešeršérskou přípravu i odvahu pokusit se na celovečerní ploše propojit velké množství zdánlivě nesouvisejících linek. Realizace však za tímto záměrem pokulhává, mnohé musí Ofner dovysvětlit v následné debatě, což je vždycky spolehlivá známka dokumentaristického nezdaru.
Mnohem dotaženěji působí americký snímek Alt-right: Doba vzteku. Na příkladu dvou prominentních postav krajně pravicové scény v USA mapuje myšlenkový svět novodobých zastánců teorie nadřazenosti bílé rasy. Jako protihráče k nim staví aktivisty z hnutí Antifa, kteří s nárůstem pravicového extremismu svádějí mnohdy donkichotský, vesměs ale sympatický boj. Výsledkem je navzdory hutnému tématu odlehčený a divácky vděčný dokument o archetypálním střetu dobra a zla.
Jiný typ morálního konfliktu zachycuje koprodukční film Dobrá smrt, bezesporu jeden z klíčových snímků letošní Ji.hlavy. Slovenský režisér Tomáš Krupa v něm sleduje poslední čtvrtrok života Britky, která se rozhodla podstoupit asistovanou sebevraždu na švýcarské klinice. Totožný námět zpracovali před sedmi lety Charlie Russell a Terry Pratchett v dokumentu Choosing to Die. Oproti jejich publicisticky košatému dílu zvolil Krupa minimalističtější přístup, v němž nejen absentuje průvodce, prakticky nepostřehnutelná je ale i přítomnost filmového štábu. O to více se divák může ponořit do uvažování ženy, pro niž je dobrovolný odchod ze světa jediným východiskem z její neradostné životní situace poznamenané pokročilou svalovou dystrofií.
Závěr nedělního večera patřil večírku pro filmové profesionály v prostorách jihlavské radnice. Pro účastníky skvělá příležitost k networkingu, pro mě šance probudit v sobě vnitřní Halinu Pawlowskou. Vězte tedy, že letošní Industry Party byla ve znamení trvale udržitelné konzumace. Jedlo se dřevěnými vidličkami, servírovalo se v dřevěných mističkách a pilo se zásadně papírovými brčky. Trvale udržitelné byly i porce. Bylo jich málo a Kamil Fila se šel před rautem pro jistotu najíst do McDonald’s. Dobrou noc!
22. MFDF Ji.hlava
25. - 30. 10. 2018 Jihlava
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.