Články / Reporty

Pohyblivý hudební svátek - Electronic beats 2014

Pohyblivý hudební svátek - Electronic beats 2014

Lukáš Masner | Články / Reporty | 01.04.2014

„Nevěděl jsem, že je tady nějaký klub,“ díval se na mě tázavě mladý cizinec a pozoroval davy proudící do pasáže u Divadla Archa.
„Jo, už dlouho,“ odpovídám.
„A co je dneska za koncert?“
„Bonobo, Moderat...“
„Kecáš! Jsou ještě lístky?“ mladík na okamžik ožil a čekal na verdikt. Nebyl jsem schopen mu odpovědět.

Ani letošní ročník Electronic Beats se neobešel bez zvučných jmen, příjemného prostředí Divadla Archa i lehké hysterie okolo předprodeje vstupenek, které zmizely během několika desítek minut. Jak vidno, festival si dokázal vybudovat výsostné postavení, takže ho fanoušci elektronické hudby berou doslova útokem. Výsledkem je unikátní atmosféra, synergie uvolněného vystupování všech zúčastněných, euforie a naprostá oddanost ze strany posluchačů. Pozvolna gradující večer prakticky neměl slabá místa. Každý z hudebníků nabídl unikátní styl, takže obavy ze strohosti a jednotvárné masy elektronických rytmů se ukázaly jako liché. Hlukový minimalismus Diamond Version tak mohl vystřídat posluchačsky vděčnější Simon Green alias Bonobo, jehož dynamické, mnohdy latinou opentlené skladby vytáhly obecenstvo z nehybné letargie a rozvlnily v rytmu hudby. Oproti soustředěným, až introvertním Diamond Version nechal Bonobo vítězit přirozené charisma, působil svěžím a uvolněným dojmem. Nechyběla živá kapela ani příležitostný vokál britské zpěvačky Szjerdene, který doprovodil hned několik skladeb.

Vrcholem večera se však nepřekvapivě stalo berlínské trio Moderat, jehož pestrý, náladově proměnlivý koncert podpořila i neobyčejně působivá projekce. Grafiky a videa promítaná na několik polopropustných pláten nefungovala jen jako vizuální ekvalizér, ale dodala vystoupení další rozměr, takže i nejmenší hudební nuance získaly patřičnou výtvarnou odpověď. Konfrontace obrazu a hudby ještě zvýraznila pestrost nálad, úderných i melancholických poloh, kterými Moderat disponují.

Strohou elektroniku (A New Error) střídal skoro taneční Milk, ke slovu však přišly i zpívané skladby Rusty Nails, Bad Kingdom nebo Last Time. Poslední jmenovanou odehráli včetně působivého závěru, cody, která si ze strany posluchačů vysloužila náležitou odezvu. Bezmezné nadšení vydrželo až do samotného konce, kdy snad každý divák naplno docenil, jaké události se vlastně stal součástí. Tento kolektivně sdílený pocit vytvořil intenzivní atmosféru, v níž se hudebníci mohli spolehnout na své publikum, věděli, kde ho v pozitivním slova smyslu nechat vykolejit a potrápit „odkládáním slastí“ - odpíráním hudebních highlightů. V tu ránu, když se monolitická smyčka zlomila v kýženě očekávaný hudební náraz (Milk, Bad Kingdom, Les Grandes Marches), publikum bez výjimky reagovalo bouřlivým potleskem a Divadlo Archa se proměnilo v jeden vroucí kotel.

Na vzácné kompaktnosti večera se výrazně podepsal i DJ Felix!, jehož hudba zpestřila čas mezi výměnou interpretů. Velmi povedený ročník bez vysloveně slabých míst, se spoustou vrcholných, zapamatování hodných okamžiků i přesně naladěného publika.

Info

Electronic Beats 2014: Moderat, Bonobo, Diamond Version, DJ Felix!
28. 3. 2014, Divadlo Archa, Praha

foto © Kryštof Havlice

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace