Články / Rozhovory

Pořadatelská: Tomáš Vobořil (Marienbad Film Festival)

Pořadatelská: Tomáš Vobořil (Marienbad Film Festival)

Viktor Palák | Články / Rozhovory | 07.06.2024

I experimentální kinematografie může vést k dojetí. Třeba když vidíte, jak se dětské krůčky festivalu, který je jí zasvěcen, proměňují v sebevědomý krok. Co čekat od letošního ročníku již zavedené přehlídky v Mariánských Lázních? Svůj ideální festivalový den – a mnohem víc – vykresluje programový ředitel festivalu Tomáš Vobořil.

Na konstatování, že je Marienbad Film Festival platformou pro experimentální cesty kinematografie a setkávání lidí, kteří se jimi rádi vydávají, se asi shodneme. V mých očích jde ale taky o festival, který se pořád trochu hledá. Jak to vidíš ty coby dramaturg, který je už pár let na palubě?
Festival se od roku 2016 stále vyvíjí a prošel různými obměnami, osobně vnímám velký předěl po prvním covidovém roce, kdy jsme byli jeden z mála filmových festivalů, který se uskutečnil v plném rozsahu. Také se nám v posledních letech podařilo získat větší důvěru od různých aktérů ve městě, posílit vlastní organizační tým a aktivity ve městě se rozšířily nad rámec čtyř dnů, což vnímám jako skvělý krok k vlastní udržitelnosti, jen to tolik není vidět navenek.

S tím souvisí i letošní téma Regenerace. Festival vznikal jako přehlídka nejlepších experimentálních filmů u nás, v tom spatřuji jeho sílu a slabinu zároveň, protože ho to odsouvá na okraj zájmu. Ale jsem přesvědčený, že projekce experimentálních filmů z pásu, nebo místně specifické performance, které festival přináší, můžou umožnit zažít něco neopakovatelného. Jsem rád, že se nám podařilo například minulý rok zainvestovat energii do instalace 35 mm promítaček do Městského muzea. Experimentální film jednoduše potřebuje také materiální zázemí, které se jako festival snažíme vytvořit, a do budoucna tak plánujeme například více klasických projekcí a živých vystoupení.


Jednou z příjemných věcí na Marienbadu je, že program není přebujelý, a dá se tak stíhat skoro všechno, pokud člověk chce. Jaký je tvůj ideální festivalový den?
Pokud bych měl vybrat jen jeden den, bude to sobota 15. června, kdy bude program nejrozmanitější. Diváci uvidí dva bloky soutěžních filmů Forum Marienbad: Hlavní soutěž, dva bloky druhé soutěžní sekce Forum Marienbad: Audiovizuální eseje, která se soustředí na filmovou kritiku formou videoesejí.

Taky ten den promítneme mysteriózní film Příšera z jezera belgické režisérky Eléonore Saintagnan, který získal Zvláštní cenu poroty na festivalu v Locarnu. Večer pak proběhne slavnostní předávání cen a projekce filmu Případ pro začínajícího kata Pavla Juráčka.

Osobně se hodně těším na večerní koncert a projekci dvou umělců a experimentálních hudebníků Arnolda Dreyblatta a Tibora Szemző, kteří společně s Jozefem Cseresem složí poklonu nedávno zemřelému hudebnímu skladateli Phillu Niblockovi.

Jak jste letos přemýšleli o propojování světů avantgardního návštěvnictva a nicnetušících lázeňských hostů? Můžeme čekat znepokojivou hudbu na kolonádě?
To máš asi na mysli koncert Alvina Currana, který jsme uspořádali minulý rok na Hlavní kolonádě. To byl skvělý experiment sám o sobě. Letos jsme ale střídmější a připravili jsme pro místní a náhodné lázeňské hosty na každý večer projekce klasičtějších celovečeráků v Městském divadle. V rámci zahájení promítneme v české premiéře nový film španělské legendy Víctora Ericeho Zavřít oči (2023), v pátek režisér Vojtěch Mašek uvede bizarní a pozapomenutý československý film ze 60. let Pavla Hobla Ztracená tvář (1965), v sobotu bude zmiňovaný Juráčkův Případ pro začínajícího kata (1970), v neděli pak producent Přemysl Martínek uvede film Cesta pustým lesem (1997) Ivana Vojnára a festival zakončí projekce Divoké trávy z dlouholeté retrospektivy režiséra Alaina Resnaise.


Na festival každým rokem vybíráte i pár jmen z hudební alternativy, co letos?
Letos festival zahájí koncert hudebního skladatele Ivana Achera a herečky Terezy Marečkové s písněmi derniérovaných divadelních představení. Na festivalu představíme tvorbu hudebního producenta a skladatele Aid Kida, skrze uvedení thrilleru Zlé časy, ke kterému složil hudbu. Večer proběhne křest limitované edice vinylů Dispatches from Dark Ages. Aid Kid ten den vystoupí společně s Tomášem Liškou na unikátním koncertu postaveném na tomto albu.

V rámci doprovodného programu letos proběhne diskuze o filmové hudbě a o tom, co pro skladatele znamená experiment, ve které budou diskutovat Ivan Acher, Džian Baban a Aid Kid. Zlatý hřeb hudebního programu pak bude sobotní set Arnolda Dreyblatta a Tibora Szemző, kteří se řadí k minimalismu.

Tři čeští/českoslovenští umělci/umělkyně, kteří jsou pro tebe klíčovými osobnostmi zdejšího umění pohyblivého obrazu. A proč?
Zbyněk Baladrán, kterého považuji za jednoho z nejzajímavějších videoesejistů u nás, plynule propojuje umělecký výzkum s uměleckou praxí. Jsem rád, že jsme mu mohli uspořádat minulý rok kompletní retrospektivu.

Adéla Babanová, které si vážím za inspirativní práci s foundfootage, formátem mockumentu a důmyslnou instalací videa v galeriích.

Jan Kulka pro jeho odhodlání pro experimentální film a fascinaci mediálně archeologickým výzkumem médií a performativní charakter jeho filmových promítání.

Info

Marienbad Film Festival
13.–16. 6. 2024
Mariánské Lázně
web festivalu

foto © se svolením Tomáše Vobořila

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Jakub Nový (Prague Music Week): Velkou mezeru vidím ve vzdělávání

redakce 30.09.2024

Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.

Midirama (Fuchs2): Musí tam být oheň!

Libor Galia 26.09.2024

Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?

Mikuláš Svoboda (HYB4): Přivézt Sungazer je splněný sen

Mariia Smirnova 24.09.2024

Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.

Vlzques (Fuchs2, Swine Daily): Baile Funk jednoducho milujem

Libor Galia 05.09.2024

Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace