Marek Hadrbolec | Články / Reporty | 05.06.2024
High on Fire, jedno z nejtučnějších jmen ve stonermetalových archivech, zahajují evropskou tour. Jejich startovní čarou je Brno, kde kapela pro velký zájem hraje dokonce dva večery po sobě. První z koncertů v Kabinetu Múz se ale mění v generální zkoušku a test krizového managementu americké trojice. Technika totiž jinak precizní kapele škodí, kde jenom může.
Když vše zapadne na své místo, zbývají na setlistu čtyři skladby. Pohledy Matta Pikea a Jeffa Matze přestávají ustaraně mířit do pedalboardů a konečně si vychutnávají napřažené ruce publika. Vysokooktanová mašina High on Fire dlouho pokuckávala, teď ale naskakuje a poháněná vpřed nekompromisními bubny Coadyho Willise, který ani na vteřinu nevypadne z tempa, míří střemhlav do cílové rovinky. A cestou chrlí plameny a zběsilá kytarová sóla.
Silný závěr rychle vyhlazuje vrásky, které do tváří vyryla první polovina setu. Některé vyhrávky nebylo navzdory divokému kmitání Pikeových prstů na strunách v podstatě vůbec slyšet, nepomáhalo ani neustále otáčení knoflíky a kontrola kabelů. Kromě kultovních beden Orange vzdoroval i mikrofon, který zpěv občas nechytal a poté náhle naskočil, napodobujíc přeskakující hlasivky. Technické nedostatky spojené s prodlevami a nejistotou ubíraly na radosti posluchačům i kapele, očividně natěšené na set v komornější atmosféře menšího sálu.
Ani rozpaky způsobené technikou naštěstí nezakryjí fakt, že High on Fire jsou výborní a sehraní hudebníci. Jakmile dostanou kousek prostoru, celý ho napěchují mohutnou produkcí. A je jedno, jestli se zrovna valí vpřed v těžkém stonerovém rytmu nebo sprintují přes minové pole výbušných kytarových sól.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Atmosféru večera otestovala živelná síla v podání domácích Repelent SS. Kabinetem přitom létaly jedovaté sliny, a ještě jedovatější texty, zatímco Major Zkáza pochodoval pod pódiem tam a zpět jako medvěd v kleci. Přes svou neurvalost jsou Repelenti až překvapivě melodičtí, grindové sypačky bicích střídají kytarové linky doprovázené výraznou baskytarou. Čtveřice je tak akorát teatrální a část publika ji pozoruje s vyvalenýma očima. Když Zkáza v závěru praští mikrofonem o zem, cuknou sebou snad všichni v sále. Po odchodu frontmana zbytek kapely započne dekonstrukci bicí soustavy, zatímco bubeník Aleš Meduna ještě stále kmitá paličkami.
Úvodní večer turné předcházela velká očekávání a doprovázely ho velké útrapy. Přesto mohou High on Fire na tažení po starém kontinentu vyjet v klidu. Jakmile to totiž okolnosti dovolí, spustí válečné běsnění jako z titulní skladby novinky Cometh the Storm, ve kterém vše, co se doposud stalo, upadne v zapomnění.
High on Fire (us) + Repelent SS
3. 6. 2024 Kabinet múz, Brno
foto © Marie Štefková
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.