David Čajčík | Články / Reporty | 26.10.2018
„Nelezte mi sem tím oknem,“ zjebe mě hospodský z útulného podniku u Karlova mostu. Radši poodstoupím, slepice se mi motají mezi nohama. Nad středověkou Prahou svítá a rudý nádech se odráží od týnského chrámu v dálce i nedostavěné katedrály sv. Víta. Vydávám se vstříc kolům i příběhu rabiho Löwa a jeho Golema, skrze židovské město, synagogu, až na hřbitov. Zvykám si na pohyb virtuálních prstů, na digitální hodinky odpočítávající čas do návratu do roku 2018 i na dopočítaného avatara kamaráda. Uhýbám před padajícím trámem a osahávám stěny. Třemi slovy: jsem ve hře.
Když parta mladých českých vývojářů postavila v podzemí pražského hračkářství Hamleys moderní „arkádovou“ VR experience, nereagovali na žádný rozšířený trend. Podobně propracovaných alternativ spočítáme po celém světě na prstech jedné ruky. Volnost pohybu v bludišti reálných stěn na ploše většího escape roomu je ohromující. Baťoh s počítačem na zádech, pohodlné brýle i velká sluchátka nás až na pár glitchů dokonale odříznou od sklepní reality. Češi si pak zřejmě víc užijí scénických pohledů na Prahu, kterou nikdy nezažili, cizinci se pak dostatečně zabaví sice lehce infantilním, přesto vkusným příběhem. Ten se stále vyvíjí a v budoucnu by měl prostor nabídnout i zážitky z jiných epoch nebo míst.
První myšlenka po sundání brýlí středověku nakonec směřuje k budoucnosti. V roce 1990 jsme skákali přes kopí v Prince of Persia, v roce 2000 žili příběhem Deus Ex a v roce 2010 poskakovali před Kinectem... Jaké hry budeme hrát za padesát let? A jak poznáme, že je hrajeme? Golem nabízí nakonec mnohem víc otázek k zamyšlení, než vyžaduje jeho pár triviálních rébusů. Na těch dvacet pět minut nezapomeneme stejně, jako nezapomeneme na svůj první počítač nebo smartphone. Avizovaný portál do minulosti představuje spíš náhled do budoucnosti.
Golem VR
Hamley’s, Praha
web hry
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.