gaga | Články / Reporty | 29.11.2017
Britská kapela Sophia se vydala na turné u příležitosti vydání trojdílného živáku As We Make Our Way a u nás si udělala dvě zastávky. Jednu v Brně, kam ji přijely podpořit pražské Planety. A tak jsem se vydala do Kabinetu múz, abych si poslechla skupinu, která tu byla naposledy před sedmi lety...
Planety ve čtyřiceti minutách minutách naservírovaly indie vesmírnou procházku, která se vyváženě věnovala dvěma posledním albům. V sále se rozprostřel svět, který uváděl do snového transu, aby vzápětí strhl svou dravostí a syrovostí zpět do reality. Celý trip ale působil jaksi odtažitě. V některých skladbách byla cítit nesladěnost, sem tam se objevil přechod, který vyzněl rušivě. To by samo o sobě nevadilo, kdyby zpoza mikrofonů vycházela stejná energie jako z nekompromisního bubeníka. Planety skončily i přes varování "zahrajeme poslední dvě písničky" jaksi nečekaně a brzo.
fotogalerie z koncertu tady i tu
Pokud se u Planet zdálo, že chybí zaujetí, u Sophia, kteří hrají už od poloviny devadesátek, to bylo naopak. Už v prvních tónech byla srdce, duše i hlavy všech pěti hudebníků a pekelné soustředění zůstalo až do konce. Chvílemi to vypadalo, že i jejich pohyby jsou sladěné do nějakého zvláštního pódiového chorea. Až z toho mrazilo. Vystoupení začalo pomalejšími skladbami I Left You nebo So Slow, ale ty jako by oproti nahrávce ještě třikrát zpomalily. S odklepnutím prvního tónu klub zaplnil hutný, učesaný a čistý zvuk, ale charakteristická melancholická atmosféra postrádala autentičnost. Jako by z reproduktorů spolu s nostalgií a houpavými melodiemi vytékalo Savo.
Zpěvák a frontman Robin Proper-Sheppard silně připomínal havajského Troye von Balthazara a jeho ukňouraný přednes. Jen texty pracovaly namísto mystifikující alegoričnosti s civilností a upřímností a noisem zašpiněný zvuk nahradily plynulé hloubavé harmonie, které nás odkolébaly až domů.
Sophia (uk) + Planety
25. 11. 2017 Kabinet Múz, Brno
foto © Vlastik Vojáček
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.