Popluh | Články / Reporty | 04.05.2016
Začnu trošku netradičně – poděkováním. Dominik Zezula sice uvedl Děti mezi repráky již loni, ale já Újezd objevil až před nedávnem. A s ním i pro mě jeden z nejzáhadnějších hudebních žánrů. Slowcore. Když byl poté oznámen koncert Sophia na Dobešce, neváhal jsem. Ne, nic mi neříkalo jméno Robin Proper-Sheppard, Sophia ani údajně legendární The God Machine. V nějakém propagačním textu mi padl zrak na slowcore a bylo jasno. Na tenhle koncert musím jít. Třeba konečně zjistím, co je to zač. Nezjistil jsem. Asi. Moc tomu nepomohlo ani nové album skupiny As We Make Our Way (Unknow Harbours). Byl jsem zmaten tím, že to vlastně zas tak slow není…
Celý večer úspěšně nakopla tuzemská kapela Planety. Zvuk byl přepálený do té míry, že mi půlku první skladby trvalo identifikovat, jakým jazykem se to frontman skupiny projevuje. Byla to čeština. A bylo to dobrý. Rozjetá kytara byla sice možná jedním z důvodů, že bylo tak špatně rozumět, ale co naplat, když to znělo tak dobře. U hlavní hvězdy večera už si zvuk sedl dokonale.
Sophia se do Prahy vrátila po dlouhých sedmnácti letech. Při pohledu na pódium muselo být jasné, proč se o Sophii mluví spíš jako o kolektivu než kapele. Proper-Sheppard byl na komorně osvětleném pódiu obklopen hned čtveřicí mladých hipsterů, kterým při poslední návštěvě Sophie v Praze muselo ještě téct mléko po bradě. Nebo alespoň tahali kačera. V roce 2016 jim ale po bradě teklo maximálně pivo a po boku ostříleného matadora ani netahali za kratší konec. Spíš jeho smutné písně postavené na folkem zavánějící kytaře obalili do progresivního indierockového hávu.
Jak už bylo řečeno, Sophia se do Prahy nevrátila z důvodu nostalgie po matičce všech měst, ale v rámci tour k nové desce. Desce, která je tak boží, že by mohla celá z fleku sloužit jako soundtrack k nejlepšímu teenage coming-of-age filmu 90. let, který nikdy nevznikl. A jak lépe zapropagovat takové album než tím, že ho celé přehrajete skladbu po skladbě hned na začátek koncertu. Teprve poté došlo i na léty prověřené skladby, které svým těžkotonážním zvukem nutily některé z diváků k extatickému vyjádření požitku z poslechu v podobě extravagantních tanečních kreací.
Sophia zkrátka do Prahy, do solidně zaplněné Dobešky se slušným poměrem členů českých alternativních kapel na metr čtvereční v publiku, přivezla jedno z alb roku a ještě ho s přehledem odprezentovala celé. Tajemství slowcore zůstalo zachováno, snad jen že je to krásně smutná hudba. A tak trochu hudební oxymóron.
Sophia (uk) + Planety
01.05.16 Divadlo Dobeška, Praha
foto © žakelýna
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.