David Čajčík | Články / Rozhovory | 08.05.2018
Nikdo není nepřítel vody, stojí v biografii newyorského projektu Oshun, jenž tvoří dvojice Niambi a Thandi. Jako pár jsou naprosto kompaktní jednolitá persona. Jak na pódiu, tak v životě se tyto ženy doplňují s lehkostí dvou stékajících se řek a vůbec vše v jejich tvorbě působí nadpozemsky až mýticky. Své umělecké jméno, které patří bohyni plodnosti, si též vypůjčily z yorubské mytologie. Jejich jednota se samozřejmě odráží i v tvorbě.“ (Roxy)
Thandi a Niambi coby Oshun vrazily na scénu neo-soulu a moderního hip hopu jako velká voda. Aby taky ne, když se pojmenovaly po bohyni čerstvé vody a řek. S novým albem Bittersweet Vol. 1 za zády a Evropou před sebou jsme si s Oshun povídali o ženách, hip hopu i Jorje Smith.
Potkaly jste se na studiích afrikanistiky na New York University…
Thandi: Obě dvě jsme dostaly stejné stipendium a staly se z nás nejlepší kamarádky. Ani jsme zpočátku nedělaly hudbu, ale v prváku jsme začaly zpívat společně v metru a tak se to sešlo.
Cítíte se rok po promoci dospělé?
Thandi: Spíš se snažíme vyrovnat s nástrahami rádoby dospělého života.
Je teď hudba vaše hlavní náplň času?
Niambi: Ano, snažíme se nacházet prvky, ve kterých můžeme hudbu a teoretickou práci propojovat. Například naše vizuály nebo obecně estetiku Oshun. Já jsem ostatně šla na školu kvůli tradiční africké hudbě, o které jsem se chtěla dozvědět více.
Thandi: I kdybychom se vrátily k akademické práci, tak v ní budeme pracovat především jako umělci, jako hudebnice.
Kde berete inspiraci?
Thandi:: Tou hlavní je uctívání bohyně Oshun lidmi z nigerijského kmene Yoruba. A u americké kultury pak rozhodně Missy Elliot. Jedna z prvních žen, která vzala hip hop a úplně ho obrátila naruby.
Niambi: Nebo Kendrick Lamar, J Cole, Princess Nokia, IAMDDB…
Na vašem debutu Bittersweet Vol. 1 jste spolupracovaly s Jorjou Smith, nedávnou držitelkou Brit Award v kategorii Critics‘ Choice a skvělou zpěvačkou a skladatelkou. Jak ke spolupráci a tracku My World došlo?
Thandi: Jorja jela do Brooklynu v říjnu 2017 a její management nás požádal, abychom ji supportovaly. Byla úžasná a milá, potkaly jsme se na zvukovce a další den nás pozvala na bowling. Vypadaly jsme jako zombies, ale to vůbec nevadilo. Pozvali jsme ji na oplátku do studia našeho producenta Prody a tu písničku jsme vymyslely a nahrály za tři hodiny.
Co byste byly nejraději, kdyby si lidi odnesli z vaší show?
Niambi: Ráda bych, aby lidi cítili lásku a cítili se posílení a motivování k projevení svých nejbláznivějších snů.
Vaše texty se zabývají feminismem a rolí žen ve společnosti. Myslíte, že reprezentace žen v hudebním průmyslu je v současnosti velký problém?
Thandi: Upřímně si myslím, že je to přesně naopak. Zažíváme ten největších vzestup, jsme ve zlaté éře ženských umělkyň. Tohle je ta doba, kdy ženy přebírají moc a ti největší umělci jsou ženy, a k tomu ještě nebělošky. Beyoncé je největší superstar všech dob. Před deseti lety nebylo zdaleka tolik žen v hudbě, a když byly, tak tam producenti vždycky strčili chlapa alespoň na featuring. Teď to není potřeba, je nás hodně a cítíme se dostatečně reprezentované.
Niambi: Už to zdaleka není o tom, že jedna z nás to dokázala. My všechny to můžeme dokázat. Dohromady.
V Praze budete hrát v rámci koncertní série WOWs – Wonderwomen Save You, která představuje ženské umělkyně s aktuálním soundem. Přijde vám podobná cesta správná?
Niambi: Je to problematické. Myslím, že by to hlavně mělo vycházet od žen - ženy ženám. Nehledejme nikoho, kdo nás má jakkoliv uznat. Vytvořme si tu platformu samy.
WOWs vymyslela žena.
Niambi: Pro nás, od nás. Tohle byl vždycky ten nejlepší způsob revoluce.
Chtěly byste, aby čeští diváci něco věděli před tím, než půjdou na váš koncert?
Thandi: Určitě si poslechněte Bittersweet, Vol. 1. Čím víc budete vědět, tím lepší to bude. Nečekejte, že jdete na typický koncert, bude to interaktivní. Přijďte s názorem, s vůlí a sny, přijďte s tím, co vám leží na srdci. Ulehčíme vám.
Niambi: A přijďte hydratovaní.
Oshun (us)
10. 5. 2018, NoD, Praha
fb událost
Libor Galia 12.12.2024
Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.
Jiří V. Matýsek 09.12.2024
Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.
Abbé 04.12.2024
Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.
Libor Galia 26.11.2024
Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…