Jakub Koumar | Články / Reporty | 28.10.2019
Letošní ročník Ji.hlavy provází nebývale vřelé počasí, takže město ožívá návštěvníky více než kdy dříve. Mohou se povalovat v parcích, vysedávají na zahrádkách a vypadá to, jako by nenuceně splývali s přirozeným šrumem jihlavských ulic. Jako by sem patřili odjakživa.
Letošní připomínka české historie videoartu neskončila filmem Viva Video, Video Viva, na programu byly i další tematické snímky. Jednak dokument k projektu Den videa 1989 – 2018 a především Efekt Vašulka. Islandský film režisérky Hrafnhildur Gunnarsdóttir zkoumá sociokulturní vazby a putování dlouholetého manželského páru, který zásadně proměnil audiovizuální svět, aniž by se o tom po dlouhou dobu vědělo. Setkání s Andym Warholem, natáčení Rolling Stones nebo Jethro Tull, drogové večírky… Důraz na experimentování s videem či samotná technika však byly poněkud v pozadí, a proto význam Vašulkových zůstal nedořečený, naznačený oceněním jejich práce v galeriích po celém světě. Ve filmu tak chybí akcent na to nejdůležitější. Jejich dílo.
Na plné obrátky jede program na experimentální scéně v kostele Svatého ducha a opět přiváží do Jihlavy skvělé autory. V sobotu v něm exceloval se svým částečně koncertem a částečně standupem Erik Sikora, následovaný vtipně obskurní seancí Samčo, brat dážďoviek & Revúca figa. V neděli pak rozvibrovala chrámové stěny experimentální hudebnice a filmařka Billy Roisz a nutno říct, že její vystoupení patřilo mezi nejlepší za dlouhé roky. Ve tmě utopený pult s nástroji propojila s analogovou televizí, která v temném sálu kostela působila jako zvrácený oltář, fantasmagoricky blikající modla, jejíž obraz se kroutil pod návaly noiseu a tepal v rytmech experimentálních zvuků.
fotogalerii z dalších festivalových dnů najdete tady
Rozhodně poutavá byla i procházka po Jihlavě s Milošem Vojtěchovským a jeho mobilní aplikací, z níž zaznívaly na různých místech zvuky, které dopředu v ulicích sám pořídil. Zejména pro Jihlaváky to bylo velmi zajímavé, protože jim umožnil vidět a slyšet známá místa v nových souvislostech.
Do hudebního experimentování nakoukla i sekce hudebních dokumentů Zkouška sirén, a to skvělou dronovou skladbou Harano Sur, v níž hráči na harmonium vytvářejí „wall of sound“ nejen zvukově, ale i doslovně, jelikož sedí s nástroji na několikaúrovňovém lešení. Do hudebního mainstreamu zavítal velmi svižný dokument Dělat Vlny: Umění filmového zvuku. Ani ten se však inovátorství nijak nevyhýbá, naopak zdůrazňuje, že bez zvuku by veškerá blockbusterová produkce nezněla tak, jako dnes zní. V dokumentu promlouvají největší hvězdy oboru společně se špičkovými režiséry jako George Lucas, Steven Spilberg, Robert Redford nebo David Lynch. Jde o konvenčně pojatý dokument, který se na ploše 94 minut nedokáže podrobně věnovat velmi obsáhlé problematice, zvukové efekty mají dokonce trestuhodně málo prostoru. Ovšem je radost pozorovat, jak nejsledovanější režiséři světa vnímají důležitost zvukové složky kinematografie.
23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
24.-29. 10. 2019 Jihlava
fb událost
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...