Články / Reporty

Prozac, heroin, masakr? (The Brian Jonestown Massacre)

Prozac, heroin, masakr? (The Brian Jonestown Massacre)

Kateřina Cumin | Články / Reporty | 02.09.2016

What she wants is she wants me to no-no/ It happens fast but the feeling is slow-mo/ I know what/ she wants/ but she's never… A tak je to pořád dokola. Jste pomalí, jste zamilovaní, jste sjetí, sjetí láskou nebo fetem nebo barevnou hudbou, máte korálky místo zorniček a všechno je v naprostém pořádku. Jedna dlouhá a nikdy nekončící písnička, jeden dlouhý trip.

Nemůžu říct, že bych byla fanynka postarších umaštěnců, i když vypadají jako nevlastní synové Neila Younga, taky nemůžu říct, že bych kdy inklinovala k devadesátkovému shoegazeu, natož k šedesátkové psychedelii s volně smradlavým odérem sandálů a hippie tkaniček. Kdy se ti lidi narodili? A kdy dospějou? A najednou přijde Anton Newcombe, najednou jich je na pódiu sedm (sick!) a spustí. Licousy, trapný čepice, hára a nepřístupné pohledy, nebo naopak vyfrčené jak Morrison na matějské. Ajaj.

Keep dreaming, believe us… nebo And be with you and be with you yeah uh huh… nebo názvy songů jako Disconnected, That Girl Suicide, Prozac vs Heroin, Devil May Care nebo Going to Hell jsou myslím dostatečně výstižné. Ne, The Brian Jonestown Massacre nejsou frivolní floutci naložení v drogovém oparu, i když oznámení pořadatele na sociálních sítích, že předkapela opravdu nebude, ale hvězda večera ohlašuje tříhodinový set (sick!!), mohla naznačovat cokoliv. O to pozoruhodnější je, s jakou grácií ho zvládli. Na druhou stranu – opravdu to bylo nutné? Snadno si dovedu představit krácení na úkor keců mezi songama, namísto zdlouhavého chystání na další skladbu, kde mimochodem spadl řetěz častěji než zuby mýmu dědovi.

Ovšem jak rychle padal, tak rychle ho uměli nasadit a spokojenost publika byla trvalá a oddaná. Podivuhodné na tom všem je, že The Brian Jonestown Massacre hrajou pořád „jednu a tu samou písničku“ (skoro), hrozně dobrou písničku. Vybrnkávání kytary, další dvě něžně hřebelcujou celý hmatník, klávesy jako podmalba, tamburíny, bez kterých by to nešlo, ostatně kolik dnešních kapel má hráče, který obsluhuje pouze tento nástroj. Tady to ovšem dávalo smysl, stejně jako cinkavé kytary a ultraléžérní projev všech zúčastněných. Sotva skončila jedna písnička a začali jste se ošívat, proč jim to tak zase trvá, začala další, která spolehlivě fungovala jako droga svého druhu.

Pětatřicet položek na setlistu? Tyvole. Když máte čtrnáct desek, můžete si dovolit ledacos a Newcombovy holky – ty na pódiu, i ty pod ním – to vědí. Anton Newcombe není nejsympatičtější chlapík na dvorku, ale umí s kapelou vytvořit takovou atmosféru, ze které se vám nechce odcházet, i když to trvá hodinu, i když to trvá dvě. Tohle už není retro, tohle není hra na hipíky. To je zvláštní ostrov plující někde v oblacích, vzdušný zámek pošahaných rozměrů a tekutých pravidel. A tří až čtyřgenerační publikum s tím nemělo ani ten nejmenší problém. Nikdo neměl žádný problém.

Info

The Brian Jonestown Massacre (us)
31. 8. 2016 Lucerna Music Bar, Praha

foto © Zdeněk Němec

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace