Martin Řezníček | Články / Reporty | 22.10.2016
MeetFactory žije v zajetí dopravy. Z jedné strany pražský městský okruh, z druhé kolejiště smíchovského nádraží a coby nejbližší kulisa rozpadající se lihovar. Izolovanost, obtížná dostupnost a industriální prostředí jsou pro tento prostor příhodné. Nejenom proto hostí MeetFactory především undergroundové a nezávislé umělce. 19. října šlo o dvojici newyorských postpunkových kapel Parquet Courts a Pill.
Pill měli roli předskokana, i přesto svým garážovým zvukem a stylem, v němž se objevují prvky noise, psychedelie i freejazzu, zaujali velkou část publika. Obligátní trojici kytara-bicí-basa doplňuje coby živoucí organismus saxofon, který nejmocněji rezonuje v hlubokých tónech, čímž kapele dodává temný zvuk; mimoto skvěle spolupracuje s vokálem frontwoman Veronicy Torres. Před nedávnem vydané debutové album Convenience je po pražském vystoupení Pill naprostou nutností k poslechu.
Parquet Courts letos také vydali nové album, v jejich případě už čtvrté (nepočítáme-li Content Nausea, vydané kytaristy/zpěváky Andrewen Savagem a Austinem Brownem pod alter egem Parkay Quarts, bez účasti bubeníka Maxe Savage a basisty Seana Yeatona). Těžiště koncertu se proto pohupovalo právě okolo letošního počinu Human Performace, který se dostal na 50. místo britského žebříčku OCC a bodoval i u kritiků (např. hodnocením 8,4 na Pitchforku).
Přímočaré lo-fi kytary, které někdy překvapí hutným zvukem, přidrzlá hudba a přidrzlé vystupování, tuny energie aktivované a transformované v rave pod pódiem jsou známkou punku živé show Parquet Courts. Při hitech jako Borrowed Time a Ducking And Dodging nohy a lokty létají vzduchem. Jiná tvář se ukazuje v melodičtějších a klidnějších písních, kde jde punková dravost stranou – nejlepším příkladem je Steady on My Mind. Hodně písní pak balancuje někde mezi těmito dvěma polohami, (post-)punk a indie rock hledají společný průsečík.
Newyorská nezávislá scéna v MeetFactory předvedla, že má svaly i mozek. Nadšení publika pak dokázalo, že je u nás srdečně vítána.
Parquet Courts (us), Pill (us)
19. 10. 2016, MeetFactory, Praha
foto © Filip Kůstka
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.