apx | Články / Sloupky/Blogy | 27.11.2014
Dnešní čtivo bude pokryto výhradně tipy z hudebního festivalu Le Guess Who?, který se odehrál minulý týden v holandském Utrechtu. Rozsáhlé pojednání ve formě el reportu najdou čtenáři Full Moonu v lednovém vydání, zde se pokusím být méně věcná, abych nezničila křehkou rovnováhu mezi dez- a informací, na které tento útvar stojí.
Zase Dean Blunt! Už jsem psala, že Black Metal je pravděpodobně albem roku (ohrozit ho může pouze reunion mclusky nebo kolaborace Michaela Giry a Bena Frosta na desce folkových předělávek Modest Mouse), ale naživo to negr zpečetil. Nebudu spoilerovat kvůli jeho chystanému vystoupení na PAF Olomouc 7. prosince, ale všimněte si, že jsem nenapsala "koncertu". Nyní máte doufám dostatek indicií. A trénujte, jak si sednete na prdel, aby vás moc nebolela.
Son Lux. Vím, všichni jste byli v MeetFactory, takže živou chválu si odpustím. I když nezahrál Claws. Velkou desku vydal dvojník Kittchena vloni, letos vyšlo akorát EP Alternate Worlds (berte!) a debut společného projektu se Serengetim a Sufjanem Stevensem Sisyphus. Myslela jsem, že to, zejména po vydání At War with Walls & Mazes, bude jen sezónní záležitost, ale je rok 2014 a já mu pořád zobu z ruky.
Psychodeliky (sic!) Silver Apples, které letos tvoří už jen Simeon Oliver Coxe III (1938), pozval Michael Gira. Ostatně vypadají trochu jako dvojčata. Eponymní debut vydali v roce 1968, zatím poslední Decatur v roce 1998, ale je to teda masakr. Zatímco v zapomenutých érách vymýšleli proto-punkové kousky, krautrocky a synth-disco, v Utrechtu na nás Simeon seslal něco, co by se pracovně nalo nazvat Techno je všechno a technem zdechnem. Čelist jsem sbírala na dně nejhlubšího utrechtského kanálu.
Švéd Daniel Norgren si na debut Kerosine Dreams (2007) prý všechny nástroje postavil sám, ale na Le Guess Who? hrál na normální. Docela cool blues, trochu gospel, trochu country, to wovenhandovský. Vloni mu vyšla pátá řadovka Buck a po minulém týdnu se nedá než doporučit. A kromě toho vydává na labelu Superpuma. Další otázky?
Druhá ruka, ale upřímný stisk. Amen Dunes je Damon McMahon, vydávající na labelu Sacred Bones. Což by, spolu s hodnocením 7.8 u vidlí, mohlo být nejlepší doporučení. A taky: 42 of your friends listen to Amen Dunes. Tolik kamarádů snad ani nemám. Psychedelický, lowish-fi folk, ale neotravný, a naživo je kouzelník... kouzelný.
Jessica Larrabee a.k.a. She Keeps Bees (členem kapely je ještě bubeník Andy LaPlant) je typ ženské, do které se každý hned zamiluje. Typ Alanis Morissette v devadesátkách. Na albu zní téměř stonerově (= good ol' blues rock v moderním trendy kabátku), ale jinak je to spíš hlasitější Patti Smith nebo PJ Harvey. (Ano, fanoušci Kills tvrdí, že zní jako Kills.) Pěkné. Letos na albu Eight Houses.
Zabili: kanadští Ought, dokonce dvakrát, a dvakrát vyprodáno, resp. full house. Jarní deska More than Any Other Day na Constellation už si řekla své a o těchhle klucích ještě uslyšíme, to vám garantuju. A dobře jim tak. A zabili taky posledně zmiňovaní Parquet Courts alias Parkay Quarts, takže odvolávám, co jsem odvolala, a slibuju, co jsem slíbila. Ruku na to.
Více lednový Full Moon #45.
A nakonec, profilmový tip. Interstellar, pochopitelně. Řekněme, že trailery jsou zavádějící, ale to je v pořádku. Hudba Hanse Zimmera patetická a rozhodně ne originální, i když "na tělo" a - v pořádku. Střih pro IMAX, potažmo superúhlý herp derp formát bych oželela, ale je to rozhodně lepší než holandské titulky. Ale film? Oh la la, captain! Tarkovský a Kubrick mash-up pro generaci znuděných a nevzdělaných - velká poklona od znuděné a nevzdělané. Občas sentimentální, občas ne-zcela-logická zkratka, občas Amerika, občas Hollywood, pár WTF momentů (zpětně mě napadá komentář: "Myslel jsem si že je to láska/ ale usnula mi na rameni a já dumal jak bych vypadnul"), ale stejně mám pocit, že se tady napsal pořádný kus dějin filmu. McConaugheyho třetí zásah v řadě a když říkám "zásah", myslím tím "no ty vole". A vousatej farmář Casey Affleck jako bonus. Po patnácti minutách jsem nastavila laťku na pět z pěti a hádejte co? 160. minuta a pořád to byl plný počet. Jinak ale 9 z 10.
Le guess who is Preaching the Blues (and all that jazz)? #6
Dean Blunt - Black Metal (Rough Trade, 2014)
Son Lux - Alternate Worlds EP (Joyful Noise, 2014)
Amen Dunes - Love (Sacred Bones, 2014)
Silver Apples - st (KAPP, 1968)
Daniel Norgren - Buck (Superpuma, 2014)
She Keeps Bees - Eight Houses (Future Gods / BB Island, 2014)
Ought - More than Any Other Day (Constellation Records, 2014)
Parquet Courts - Sunbathing Animal (What's Your Rupture? / Mom & Pop, 2014)
Parkay Quarts - Content Nausea (Rough Trade, 2014)
Interstellar (r. Christoper Nolan, 2014)
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.