Davo Krstič | Články / Rozhovory | 01.05.2018
Seriál Hra o trůny se více než šest let těší ohromné popularitě. Na vlně neupadajícího zájmu o osudy Tyriona Lannistera, Jona Snowa a Daenerys Targaryen se sveze také koncertní turné, které dorazí do dvaceti evropských měst včetně Prahy. Skladatel Ramin Djawadi na něm představí výběr toho nejlepšího ze všech sedmi řad Hry o trůny. Show to bude rozhodně velkolepá, ale že by během ní někdejší chráněnec Hanse Zimmera odhalil něco ze zákulisí připravované osmé řady, s tím nepočítejte. Ani jeho vlastní žena nemá šanci!
V rámci turné Game of Thrones – Live Concert Experience se zastavíte také v Praze. Jaké to bude?
Na začátku byla myšlenka nabídnout fanouškům unikátní koncertní zážitek. Budeme mít velký orchestr a sbor, spolu se mnou přijedou ze Spojených států někteří sólisté… Chceme, aby si fanoušci prošli cestu od první sezony až po tu poslední. V tom bude rozdíl oproti minulé koncertní šňůře, kde jsme ještě nemohli představit skladby ze sedmé série. Chci, aby to byla skutečně moderní show. Orchestr bude hrát, zatímco na plátně poběží sestřihy z jednotlivých sérií, střihové montáže zaměřené na hlavní postavy seriálu a podobně. Protože ve Hře o trůny mají důležitou úlohu draci, říkal jsem si, že by stálo za to dostat je nějakým způsobem i na koncert. Takže tam budou ohně! (smích)
Jak jste dával dohromady program koncertu, vzhledem k tomu, že seriál má v současnosti sedm řad?
Bylo to těžké. Když jsem vybíral skladby, které bych chtěl na koncertě uvést, uvědomil jsem si, že je to vážně moc a koncert by musel být mnohem delší, aby se tam všechno dostalo. Takže jsem si k tomu musel znovu sednout a zvažovat, které hudební momenty jsou pro seriál opravdu zásadní. Stejně tak jsme museli projít jednotlivé epizody, abychom připravili sestřihy k vybraným skladbám. Byly to měsíce a měsíce práce. Kromě skladeb ze seriálu zazní na koncertě i hudba, kterou jsem složil speciálně k tomuto turné a která se neobjevila na žádném soundtracku.
Od premiéry první řady Hry o trůny uplynulo více než šest let. Není pro vás vysilující pracovat tak dlouhou dobu na jednom projektu a přicházet stále s novými nápady?
Jsem samozřejmě moc šťastný, že je Hra o trůny tak populární, ale jak jste řekl, je obtížné přicházet neustále s novými nápady, vymýšlet další témata a rozvíjet motivy z předchozích sezón. Sledujete, jak se jednotlivé postavy vyvíjejí, a to se musí odrážet v hudbě. Pořád mě to baví a už se těším na chystanou osmou řadu.
Jako skladatel máte velkou výsadu – nové epizody vidíte dříve než běžní smrtelníci. Nevyzvídají na vás vaši blízcí a přátelé podrobnosti o ději nebo postavách?
Vyzvídají a není snadné je odbýt, ale já dokážu udržet tajemství. (smích) Dokonce i před vlastní rodinou. Žena se mě často ptá: „Tak mi řekni, co se stane v dalších dílech.“ Říkám jí: „Promiň, fakt nemůžu nic prozradit.“ Pouštím jí jednotlivé skladby, ale bez obrazu a taky bez informací, k jaké scéně bude skladba hrát. Nechci nikoho ochudit o překvapení, o zážitek ze sledování nové řady, na kterou se tak těší.
Kromě hudby k sedmé řadě Hry o trůny jste letos představil i soundtrack k dramatu Hora mezi námi, který je velmi něžný a intimní, vlastně takový protiklad dobrodružné a epické Hry o trůny…
Rád na tenhle projekt vzpomínám, byla to úžasná spolupráce s režisérem Hanym Abu-Assadem. Během natáčení mi zatelefonoval s tím, že by chtěl, abych pro jeho film složil hudbu. Měl už určitou představu o jejím charakteru, chtěl, aby ústředním nástrojem byl klavír a aby se v kompozici odrážela příroda a prostředí, ve kterém se hlavní postavy ocitly. Film mě uchvátil spojením romantické linky s dramatem o přežití. Právě tyto dvě roviny jsme potřebovali v hudební složce vybalancovat. Hany přišel s několika skvělými nápady, je to úžasný filmař.
Jako fanoušek Rage Against the Machine se vás musím zeptat i na soundtrack k filmu Pacific Rim, k jehož nahrávání jste přizval Toma Morella.
Když jsem začal psát hudbu k filmu Pacific Rim, chtěl jsem, aby tam bylo hodně kytarových partů. Řekl jsem si: Potřebujeme vážně skvělého kytaristu. S Tomem jsme se znali už z nahrávání soundtracku k prvnímu Iron Manovi, takže když jsem připravoval Pacific Rim, hned jsem si na něj vzpomněl. Povídali jsme si o filmu, pustil jsem mu několik ukázek a jeho to zaujalo. Je to unikátní kytarista, nikdo na světě nehraje tak jako on. Sledoval jsem ho při nahrávání a kroutil hlavou, jak dokáže z kytary dostat ten svůj charakteristický zvuk. Neuvěřitelné!
Ramin Djawadi
web skladatele
Živě:
Game of Thrones – Live Concert Experience
16. 5. 2018 20:00
O2 Arena, Praha
fb událost
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…
redakce 30.09.2024
Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.
Libor Galia 26.09.2024
Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?
Mariia Smirnova 24.09.2024
Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.
Libor Galia 05.09.2024
Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.