Jakub Béreš | Články / Reporty | 14.12.2015
Pražský program nabídl na víkend lákavé akce v čele s dalším Polygonem, který lákal na současnou severskou undergroundovou elektro špičku, přesto jsem zvolil večer v Kabinetu Múz. Tam se odehrála poslední letošní akce pod záštitou Itch My Ha Ha Ha, kteří přivezli do Brna Young Fathers nebo Von Spar. Tentokrát jsme se mohli těšit na devadesátkové průkopníky elektronické hudby Mouse on Marse a dánské electropopové duo Rangleklods.
Večer otevíral (a poté i uzavíral) dj set dvojice Ink Midget & Pjoni - samorosti slovenské IDM scény svým důrazem na současné pop-trapové beaty evokují Hudsona Mohawkea, špinavostí a syrovostí zase domácí Schwarzprior. Zvláštní kombinace. Vedle sebe staví třeba vokály Rihanny a vlastní tvorbu, nejsoučasnější trendy s white trash estetikou.
Rangleklods v Praze ještě nebyli, zato v Brně už podruhé. Tentokrát přijeli v rámci evropského turné k nové desce Straitjacket, ovšem poměr skladeb byl ve vyváženém poměru s těmi z debutu Beekeeper (2012). Na úvod zazněl singl Clouds, který demonstruje úzké propojení obou muzikantů. Skupina sice vznikla jako sólový projekt Esbena Andersena, ten ale později přibral Pernille Smith-Sivertsen, jejíž podíl rozhodně nespočívá pouze ve vokálech. Žádný muž v pozadí, tady jsou role rozdělené fifty fifty.
Rangleklods musíte vidět živě. Pozorovat z metrové vzdálenosti nepřeberné množství audiovizuálních vychytávek, které oba protagonisté stihnou obsluhovat a do toho ještě zpívají a předvádí podivné taneční kreace, to je zážitek, kterého se vám z nahrávky nedostane. Setlist šel do finále, kde známé písně dostávaly tanečnější plášť, celé to bylo utopené v záplavě agresivních světel a hustém dýmu, které lidem poskytovaly možnost individuálního prožití, tak jak to vystihuje text k písní Lost U.
Headliner Mouse on Marse začínali kvůli dvěma přídavkům Rangleklods o dvacet minut později, půlhodinu předtím, než odjížděl poslední žlutý do Prahy. Debata o dřívějších začátcích koncertů pro mě nabírá osobní rozměr, časový harmonogram je určující měřítko, jehož posunem můžete z akce vyloučit, nebo přilákat nové skupiny lidí.
Být koncert v Praze, Mouse on Marse začínají v jednu, takže můžu být rád i za těch dvacet minut, které jsem stihl. Úvod byl syrový a těžko stravitelný, přesto se celý klub znovu okamžitě zaplnil. Napětí budovali se strojovou precizností, v jejich podání nevídaně organicky. Netroufám si domýšlet, co se dělo dál - Mouse on Marse za dvacet let na scéně připravili fanouškům mnoho překvapení a proměnlivost jejich živých vystoupení je jedním z nich…
Itch Me Ha Ha Ha:
Mouse on Marse (de) + Rangleklods (dk) + Ink Midget & Pjoni (sk)
12. 12. 2015, Kabinet Múz, Brno
foto © Zdeněk Němec
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.