Články / Reporty

Relaxovat, nebo křepčit (Boskovice 2014)

Relaxovat, nebo křepčit (Boskovice 2014)

Zuza Kolouchová | Články / Reporty | 11.07.2014

Festival Boskovice se stal mezi alternativci za posledních dvacet dva let legendárním. Koncerty, divadlem, filmovým promítáním nebo výstavami se Unijazz snaží nejen zachránit židovskou čtvrť v Boskovicích, ale také předvést to nejlepší a nejzajímavější z nezávislé scény napříč žánry.

Akce každoročně začíná ve čtvrtek, a to velmi zvolna. Na rozdíl od jiných hektických festivalů dává prvním návštěvníkům prostor k nadechnutí a přirozenému etablování se do života města. To je totiž s festivalem neodmyslitelně a logicky spojeno. Jestliže má být jednou z hlavních náplní záchrana židovské čtvrti, je jen přirozené, že tato část bude lidem představena a zapojena do dění festivalu.

Jedním z prvních koncertů tak bylo vystoupení dua Bellevue v Synagoze. Jan Chaluš (akustická kytara, zpěv) a Jan Jirucha (trombon) svým decentním vystoupením dokonale pasovali do atmosféry prostoru. Jednalo se z větší části o zhudebněné dílo Juliana Tuwina, jehož básně o květinách, stromech a zvířatech Chaluše natolik fascinovaly, že se rozhodl s nimi pracovat. Jemná hra kytary by po pár minutách mohla být nudná, stereotypní, a tak dokonalým nápadem je doplnění o mnohdy velmi burácivý zvuk trombonu. Ten utváří vzlety a pády celého koncertu, Jirucha je mistr oboru. Famózní byla píseň Růže, kdy jste se mohli jen divit, jak dva nástroje mohou dát vzniknout tak ucelenému a nádhernému celku. Orchestr by na ně nestačil.

Hlavní hudební program byl ve čtvrtek soustředěn do Zámeckého skleníku. Jako první zahráli Jakub Racek & Radek Vaňkát, dvojice hráčů na akustickou kytaru a dobro vyhrála letošní ročník soutěže Blues Aperitiv v Šumperku. Mistrně zahraný bluegrass šmrnclý country, blues nebo folkem, s úsměvnými špeky typu California Dream – český anticountry národ by se divil, na půdě Boskovic měli úspěch. Nedávno vydali první album a ještě o nich uslyšíme.

Zámecký skleník byl zaplněn židlemi. Unavení návštěvníci to jistě uvítali, nicméně nelze se ubránit dojmu, že mnohdy byly židle spíše na překážku a pohlcovaly energii. Jak u předchozího koncertu, tak u vystoupení Ericha Boboše a Marka Wolfa. Je pravda, že se nejednalo zrovna o „skočnou“ podívanou – temné tóny, které vyluzoval fenomenální hráč na foukací harmoniku Erich Boboš Procházka, byly doplňovány kvílivými zvuky elektrické kytary Marka Wolfa. Oba hudebníci seděli stejně klidně jako jejich obecenstvo, nelze ale popřít, že atmosféra se dala krájet. Kdybychom se najednou ocitli v zakouřeném americkém baru a před námi přistála dvojitá skotská, nikdo by se nedivil. V jiném sále by to bylo dokonalé představení, takhle vás to muselo omrzet nebo i lehce uspat.

A to byl jediný problém pomalého začátku festivalu. První den a čtvrtek k tomu není „mejdanový“, alespoň podle pořadatelů. Večeru kraloval blues a jazz a nejeden návštěvník už vyhlížel něco méně intelektuálního, živějšího. Britské duo Good Biscuits tak padlo za oběť nefestivalovému koncertu v hudebním klubu Sklepy, kde zahrála klasika punkové scény Znouzectnost. Možná že zpoceně skákat a křičet žádnou hodnotu nemá, ale navodilo to tu správnou festivalovou atmosféru.

Na místě je otázka, jestli i do poklidných festivalových začátků nezařadit něco živějšího. A jestli by nestála za zvážení užší spolupráce s klubem Sklepy – jeví se jako další dobrá scéna boskovické přehlídky. Ale taky je možné, že ještě budeme všichni na čtvrteční oázu klidu toužebně vzpomínat.

Info

Boskovice 2014: 22. ročník festivalu pro židovskou čtvrť
11. 7. 2014, Boskovice

foto © Michal Ševčík (www.sevcikmichal.cz)

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace