Články / Reporty

Russian Circles, Zátopek a Helsinky v Praze

Russian Circles, Zátopek a Helsinky v Praze

Zdeněk Malinský | Články / Reporty | 24.11.2016

Energie sálající z Russian Circles není škodlivá a „výbuchu” si můžete užívat opakovaně. Čtvrté setkání a pokaždé lepší. Z jiného úhlu – na balkóně – lépe vidíte umělce při práci a užijete si to i jinak: výměna kytar, obsluha krabiček, technika hraní…. Namátkou: už dříve mě zaujala rychlá pravá noha bubeníka Dave Turncrantze (dát se na běh, má Bolt problém). Co on uhraje bez dvojšlapky, by u leckterého metalové řezníka byly „brambory do sklepa”. S poměrně malou soupravou dokáže zahrát velký zvuk a podobně bych mohl pokračovat i o Mikeu Sullivanovi a Brianu Cookovi. Uši stíhaly, oči ne. Ještě že jsou jen trio.

Hostem byla „krabičková” violoncellista s klasickým vzděláním Helen Money. Ve srovnání s podobnou Julií Kent hraje Money vestoje, její hudba je rockovější, víc do toho „řeže”. Pěkné, zajímavé, líbilo se mi, ale přišlo mi to jako ukázka možností spojení starého klasického nástroje s moderními elektronickými „vymoženostmi” než koncertní set. I přes použití krabiček, přednahraných smyček a samplů by delší set asi nudil.

Na úvod zahráli Russian Circles dva kusy z nové desky Guidance Asa a Vorel, pak jsme si připomněli dvě předchozí alba skladbami Deficit a 309. Druhou polovinu setu začala novinková Afrika, po ní můj oblíbený Harper Lewis (stejně jako přídavek Youngblood z dvojky Station), 1777, poslední novinka Calla a na konec v Praze asi povinný Mládek. Opakovaně jsem koukal na hodinky z obav z blížícího se konce: kolik ještě stihnout zahrát skladeb?

Na pódiu působí muzikanti spíše nenápadně, žádné pobíhání tam a zpátky. Bubeník netočí paličkami, nehraje efektně, ale efektivně a účelně. Introvertně a plaše působící kytarista šetří každým pohybem, vypadá, že by nejraději hrál za zástěnou, takže nakonec největší show dělá baskytarista kýváním a předkláněním se do rytmu.

Zvuk bez výhrad, hlasitost dobrá, strohá scéna, žádné projekce, občas trošku mlhy, světla decentní, hudbě odpovídající. Russian Circles podali maximální výkon (fyzicky i hudebně) - při odchodu z pódia vypadali jako Zátopek po maratonu v Helsinkách. Možná pozitivní vliv rozehranosti z předchozích koncertů, dříve u nás tour většinou začínali.

72+ 9 = dokonalý zážitek (a koncert roku). Tenhle stejk se rozhodně nepřejí. Už teď se těším na jaro 2018.

Info

Russian Circles (usa) + Helen Money (usa)
20. 11. 2016 Lucerna Music Bar, Praha

foto © Tereza Kunderová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace