Veronika Mrázková | Články / Reporty | 23.07.2017
"Ty se nejdeš někam schovat?"
"Ne, pro Lauru absolvuju cokoli."
To byla má poslední slova pár minut před prvním strašidelným hromem. A pak začala hodinová, zlověstná bouřka, která bušila do zad. Ale já stála a stála a stála. Po půl hodině začali organizátoři zakrývat pódiovou aparaturu, louže dorostly velikosti mácháče a světelné tabule začaly haprovat. V kotli vznikl laškovný spolek lidových písní a radostně halekal "koza se mi utr utr utr utrhla, vysoký jálovéc, severní vítr je krutý...". Ale pak, po takřka hodinovém zpoždění, přišla. "You're so amazing," pravila a vrátila nám každou minutu čekání nejen toho dne. Vzala nás do své "secret garden", věnovala nám song People a svým hlasem zvonila jako chrámový zvon. To Laura Mvula byla to nejlepší, co jsem letos na Colours viděla. Ne, Jamiroquai ne.
Bloumajíc šťastně po areálu jsem náhle zaslechla z velké dáli známou melodii. Kdo ví? Zamotala se mi hlava. Jsou to "jen" Priessnitz, ale setkání po dlouhých letech někdy vhání slzy do očí. Nic proti, ale Děláže. Spolu se Švejdíkem tady každý vyzpívával svůj vlastní příběh, své vzpomínky a každý měl důvod. Ono to Nebolí. Zalilo mě horko.
A pak došlo na půlnoční potěšení, mladičkého Rona Galla. Od začátku bylo jasné, že se budeme královsky bavit. Přidrzlý, nepodlézavý humor, který vévodí jeho aktuálnímu sarkastickému albu Heavy Meta, zvládl předvést v pěkně širokém rejstříku. Chvílemi vřískal jako afektovaná herečka, moment na to sázel retro hitovky s dobře rozpoznatelnými riffy jako klasik žánru. Punk, grunge, rock’n’roll, garáž - pogovala by i slušná holka! “All of the punks are domesticated. All of the freaks have gone to bed. All of the pioneers are saved for Information tech or wrinkled and dead, they're dead.”
fotogalerie z festivalu tady
Dál už to jelo jako na drátkách. Co kučeravý mladíček načal, kučeraví Gaspard a Xavier doklepli. Byla to prostě smršť: božsky mixovali sami sebe, žehnali nám svým křížem a dělali dramatické pauzy, které fungovaly. A kdo měl ještě sílu (nebo jí právě nabyl) běžel na chvílemi brutálně minimalistické a maximálně precizní Extrawelt. A ranní finiš patřil Maxu Cooperovi. Před dvěma týdny zahrál i na Tauron Nowa Muzyka, kde představil věrně celou desku Emergence. Ta ale zazněla na Colours pouze v náznacích a samplech. Udělat artovou tečku za festivalem v pět ráno zřejmě nelze. Zatímco v Katovicích jsme přišli poslouchat a dostalo se nám masivních zvukových vln v dokonale nazvučeném halovém klubu, tady se lidi přišli jen a pouze bavit (v horším případě předvádět gangnam style). V polské metropoli vynikaly i brilantní vizualizace na obří obrazovce. Na ostravské Elektro stagi se sice letos vytáhli, ale ani ztrojená projekce a nejlepší zvukař se tomu nemohli přiblížit. Cooper tak zvolil cestu jasného, čistě tanečního setu. Naštěstí pro ně, většina lidí vůbec netuší, co všechno jim mohl předvést.
Colours od Ostrava 2017
19. – 22. 7. 2017, Dolní Vítkovice, Ostrava
foto © Colours of Ostrava
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.