Anna Libánská | Články / Reporty | 05.10.2013
Hodně nahlas a žádné troškaření. Britské duo Fuck Buttons rozčeřilo mrazivou atmosféru MeetFactory a vneslo do ní pěkné horko.
Předkapelník Zan Lyons zahájil nedělní večer v duchu svého motta „industriální světlo a magie“. Ačkoliv byl na pódiu sám, bylo ho tam plno, ono vysokého černého týpka s houslemi a afrem si jaksi nelze nevšimnout. Napumpoval do přítomných silnou dávku čisté melancholie, která tryskala ze všech potemnělých koutů klubu. S lehkostí, kterou svíral housle, vysílal do diváků tklivé vibrace svých strun a nechával je pomalu proplouvat hlubinami vlastního nitra. Občas mu trochu docházelo palivo a také vítr v plachtách. Zcela otupené publikum tomu ale nepřikládalo sebemenší pozornost.
Po skončení setu se strnulý a malátný dav odebral posilnit a vyčkával příchod hlavní hvězdy večera – bristolského tandemu Fuck Buttons. Už po prvních zvucích úvodní Brainfreeze jsem nepochybovala o tom, že jsem se ocitla v tom pravém industriálním pekle. Postupem času pocit umocňoval i neprostupný kouř, který se valil z pódia, a doslova pekelný kotel, který se vytvořil pod ním. A při The Red Wing, kdy se celá MeetFactory zahalila do rudého hávu a atmosféra vygradovala do nejzazších výšin, by mohl ve staré průmyslové budově hledat inspiraci i samotný Dante.
Kromě starých pecek přivezli hoši i songy z novinky Slow Focus, která dostala do kolen fanoušky i hudební kritiky. Naživo jim to fungovalo skvěle, Fuck Buttons jsou mistři jamování. Skladby v živém provedení dostávají jiný rozměr, zabíhají do neznámých míst, rozvíjejí nové hudební nápady, objevují nové polohy. Jsou ještě delší, vzájemně se prolínají, doplňují a dávají najednou smysl.
Z dua Benjamin – Andrew tekly hektolitry energie, jež přiváděla diváky do varu. V hypnotizujících rytmech, na něž Fuck Buttons vsadili hlavně na začátku vystoupení, předváděly nebohé oběti v kotli tanec svatého Víta a zmítaly sebou v hudební extázi. Britové své fanoušky sem tam ještě vyhecovali nezemskými skřeky a přitlačením na pilu, tedy na tlačítka na svých pultech. Plátno v pozadí servírovalo letmé odrazy tónů převedené do grafické podoby, světla blikala, měnila barvy, bezprostředně reagovala na vyluzované tóny a oslňovala, do tance pohroužené osoby působily poněkud epilepticky.
Show byla neuvěřitelně ucelená, nevypadávala z tempa, držela si přímý spád. Občas se chvíli pozdržela na jednom místě a hypnoticky vyťukávala šamanské rytmy 21. století. Publikum jim zobalo z ruky a nechalo se unášet na vlnách svých guru vzhůru do jiných dimenzí. Fuck Buttons potvrdili, proč se zrovna jejich hudba stala tou „vyvolenou“ a zazněla při úvodním ceremoniálu londýnské olympiády. Umí diváka pohltit a dát mu přesně to, co potřebuje. Zablbnout si, smlsnout na porci hutné muziky a katapultovat se do neznáma. Žádné troškaření. Pořádný trip bez vedlejších účinků a s pozitivními flashbacky.
Fuck Buttons (uk) + Zan Lyons (uk)
29. 9. 2013, MeetFactory, Praha
foto © Andrea Petrovičová
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.