Pavla Slezáková | Články / Reporty | 02.03.2014
Příjemně zaplněné Rock Café bylo svědkem prvního headlinového, celkově druhého koncertu londýnských Savages. Epickou smršť kytarových riffů doplněných o výborné bicí předcházel slabší odvar v podobě A Dead Forest Index.
Zpěvák této dvojice kombinoval pohyby s jednotvárným melodickým zpěvem, bubeník, na něhož byla na začátku setu upřená pozornost díky rozpadající se sestavě, platil za klidného a soustředěného. Australané představili nevýrazné songy, které se od sebe jen velmi špatně odlišovaly. A tak se návštěvníci před Savages nenacházeli v ideálním rozpoložení, půlhodinový support se nesetkal s pochopením a jediným zpoceným maníkem byl sám zpěvák.
S pětiminutovým zpožděním se na pódium Rock Café, které ten večer navštívila různorodá směsice, přihnaly londýnské, až na zpěvačku černě oděné divošky. Savages na nic nečekaly a odpálily svůj hodinový set. Dojem výborně nazvučených nástrojů kazil pouze zprvu příliš slabý mikrofon Jehnny Beth, ale publikum i tak doplňovalo emocemi nabité skladby neřízeným tancem. Po třetím songu Jehnny poznamenala, že se díky vřelému přijetí necítí tolik stará a nelituje času, který musely vynaložit na cestu do města v srdci Evropy. V rámci setlistu se dostalo i na tři nové skladby, z nichž hlavně I Need Something New v kombinaci s následující Flying to Berlin rozhoupaly do rytmu i zadnější, konzervativnější řady obecenstva. Fay Milton za bicími se do bubnů opírala natolik, že hned několikrát měnila paličky, zbývající členky pohyby také nešetřily. Gemma Thompson se doslova mazlila se svým Fenderem a jejímu sofistikovanému hraní nebylo co vytknout, a Ayse Hassan s baskytarou a zavřenýma očima předváděla koncentrovaný, ovšem nikoli statický výstup.
Téměř bezchybné vystoupení publikum po každé písni oceňovalo obrovským potleskem. A s druhou polovinou koncertu rozezněly sál silné písně z debutového alba. Naprostým vrcholem večera se stala skladba Husbands, to už v sále skákal a opakovaně ječel „Husbands“ úplně každý. A poslední, novou písní Fuckers došlo ke splynutí duší. Dlouhá předehra se zdála nekonečná, ale když Jehnny narušila opakované baskytarové tóny svou předmluvou, vše do sebe zapadlo. Hovořila o tom, jak se nemáme od Fuckers nechat položit, poděkovala zúčastněným, předkapele, crew a emocemi přetékajícím songem napumpovaný set zakončila. Kapela divákům nenabídla encore, ale více jak desetiminutový závěrečný song to všem vynahradil.
Savages ohromili. Takhle vydařený koncert zůstane v hlavě ještě dlouho. Husbands, Husbands!
Savages (uk) + A Dead Forest Index (aus)
28. 2. 2014, Rock Café, Praha
foto © Andrea Petrovičová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.