Pavla Slezáková | Články / Reporty | 02.03.2014
Příjemně zaplněné Rock Café bylo svědkem prvního headlinového, celkově druhého koncertu londýnských Savages. Epickou smršť kytarových riffů doplněných o výborné bicí předcházel slabší odvar v podobě A Dead Forest Index.
Zpěvák této dvojice kombinoval pohyby s jednotvárným melodickým zpěvem, bubeník, na něhož byla na začátku setu upřená pozornost díky rozpadající se sestavě, platil za klidného a soustředěného. Australané představili nevýrazné songy, které se od sebe jen velmi špatně odlišovaly. A tak se návštěvníci před Savages nenacházeli v ideálním rozpoložení, půlhodinový support se nesetkal s pochopením a jediným zpoceným maníkem byl sám zpěvák.
S pětiminutovým zpožděním se na pódium Rock Café, které ten večer navštívila různorodá směsice, přihnaly londýnské, až na zpěvačku černě oděné divošky. Savages na nic nečekaly a odpálily svůj hodinový set. Dojem výborně nazvučených nástrojů kazil pouze zprvu příliš slabý mikrofon Jehnny Beth, ale publikum i tak doplňovalo emocemi nabité skladby neřízeným tancem. Po třetím songu Jehnny poznamenala, že se díky vřelému přijetí necítí tolik stará a nelituje času, který musely vynaložit na cestu do města v srdci Evropy. V rámci setlistu se dostalo i na tři nové skladby, z nichž hlavně I Need Something New v kombinaci s následující Flying to Berlin rozhoupaly do rytmu i zadnější, konzervativnější řady obecenstva. Fay Milton za bicími se do bubnů opírala natolik, že hned několikrát měnila paličky, zbývající členky pohyby také nešetřily. Gemma Thompson se doslova mazlila se svým Fenderem a jejímu sofistikovanému hraní nebylo co vytknout, a Ayse Hassan s baskytarou a zavřenýma očima předváděla koncentrovaný, ovšem nikoli statický výstup.
Téměř bezchybné vystoupení publikum po každé písni oceňovalo obrovským potleskem. A s druhou polovinou koncertu rozezněly sál silné písně z debutového alba. Naprostým vrcholem večera se stala skladba Husbands, to už v sále skákal a opakovaně ječel „Husbands“ úplně každý. A poslední, novou písní Fuckers došlo ke splynutí duší. Dlouhá předehra se zdála nekonečná, ale když Jehnny narušila opakované baskytarové tóny svou předmluvou, vše do sebe zapadlo. Hovořila o tom, jak se nemáme od Fuckers nechat položit, poděkovala zúčastněným, předkapele, crew a emocemi přetékajícím songem napumpovaný set zakončila. Kapela divákům nenabídla encore, ale více jak desetiminutový závěrečný song to všem vynahradil.
Savages ohromili. Takhle vydařený koncert zůstane v hlavě ještě dlouho. Husbands, Husbands!
Savages (uk) + A Dead Forest Index (aus)
28. 2. 2014, Rock Café, Praha
foto © Andrea Petrovičová
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.
Martin Šmíd 16.10.2024
Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.