Andrea Bodnárová | Články / Reporty | 14.12.2016
Praha v Brně a obvykle neobvyklé experimenty. Frekvence mých návštěv experimentálních a noiseových koncertů už působí dojmem, že se tady zabydluji. Diskuse o hluku, divných nástrojích, funkční a nefunkční elektronice. Taky je to tady prý jako z Harryho Pottera, že prostor vypadá zvenku menší, než ve skutečnosti je. Už ani nevím, co by, každopádně je to hezká kultura. A prý seriózní.
Slovensko-maďarský Funeral Band přináší na pohřeb samotný proces umírání. V zábavné podobě, ovšem. Je to taková trošku vražda zvířátek, štěňátka umírají v saxofonu a rozsypaný akordeon na schodech pravděpodobně zabil kolemjdoucí kočku. Skoro jako Tom, Jerry a náhodně padající klavíry na ulici, bytovková hudba místo bytové. Odmontování činelu v průběhu koncertu může ušetřit čas při balení po akci, jenom nevím, jestli ta díra v něm je bug nebo feature.
Koncert má vcelku srozumitelnou, až akademickou strukturu. Ve třetí části začínají hudebníci k vyluzování zvířecích zvuků používat víc a víc nástrojů, postupně zařazují housle a dudy. Dechové nástroje si kvílí, šlapou po myších ocáscích, smyčec minimalisticky tahaný po okraji činelu se střídá s pokusem o melodii, která končí v záměrném rozladění. Kakofonie vcelku matematická. Free jazz? Pro velký úspěch přídavek.
KK Null a Balázs Pándi začínají zběsile a nemíní ubrat. Fanoušci rozbitých ušních bubínků jsou vepředu pohlceni nabíjející energií a já nevím, jestli si mám jít dozadu chránit sluch, anebo se přidat. Nakonec nelze jinak než se podvolit živé noiseové diskotéce. Navzdory hluku jsou jednotlivé elementy výborně rozeznatelné. Instantní tinitus a mobilizace. Velmi energické a nabuzující. Napětí narůstá a koncert finišuje. Únava nepřichází a lačnost neustává. Kayuzuki Kishino a Balázs Pándi však nepřidávají. Nevadí, stejně to byl dobrý odpal mozku. Tak zas příště! A tentokrát už se špunty...
KK Null & Balázs Pándi, Funeral Band 12. 12. 2016 PRAHA / Fórum pro architekturu a média, Brno
foto © Kazuyuki Kishino
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.