Články / Reporty

Seriózní kultura uvádí: KK Null, Balázs Pándi, Funeral Band

Seriózní kultura uvádí: KK Null, Balázs Pándi, Funeral Band

Andrea Bodnárová | Články / Reporty | 14.12.2016

Praha v Brně a obvykle neobvyklé experimenty. Frekvence mých návštěv experimentálních a noiseových koncertů už působí dojmem, že se tady zabydluji. Diskuse o hluku, divných nástrojích, funkční a nefunkční elektronice. Taky je to tady prý jako z Harryho Pottera, že prostor vypadá zvenku menší, než ve skutečnosti je. Už ani nevím, co by, každopádně je to hezká kultura. A prý seriózní.

Slovensko-maďarský Funeral Band přináší na pohřeb samotný proces umírání. V zábavné podobě, ovšem. Je to taková trošku vražda zvířátek, štěňátka umírají v saxofonu a rozsypaný akordeon na schodech pravděpodobně zabil kolemjdoucí kočku. Skoro jako Tom, Jerry a náhodně padající klavíry na ulici, bytovková hudba místo bytové. Odmontování činelu v průběhu koncertu může ušetřit čas při balení po akci, jenom nevím, jestli ta díra v něm je bug nebo feature.

Koncert má vcelku srozumitelnou, až akademickou strukturu. Ve třetí části začínají hudebníci k vyluzování zvířecích zvuků používat víc a víc nástrojů, postupně zařazují housle a dudy. Dechové nástroje si kvílí, šlapou po myších ocáscích, smyčec minimalisticky tahaný po okraji činelu se střídá s pokusem o melodii, která končí v záměrném rozladění. Kakofonie vcelku matematická. Free jazz? Pro velký úspěch přídavek.

KK Null a Balázs Pándi začínají zběsile a nemíní ubrat. Fanoušci rozbitých ušních bubínků jsou vepředu pohlceni nabíjející energií a já nevím, jestli si mám jít dozadu chránit sluch, anebo se přidat. Nakonec nelze jinak než se podvolit živé noiseové diskotéce. Navzdory hluku jsou jednotlivé elementy výborně rozeznatelné. Instantní tinitus a mobilizace. Velmi energické a nabuzující. Napětí narůstá a koncert finišuje. Únava nepřichází a lačnost neustává. Kayuzuki Kishino a Balázs Pándi však nepřidávají. Nevadí, stejně to byl dobrý odpal mozku. Tak zas příště! A tentokrát už se špunty...

Info

KK Null & Balázs Pándi, Funeral Band 12. 12. 2016 PRAHA / Fórum pro architekturu a média, Brno

foto © Kazuyuki Kishino

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace