Andrea Bodnárová | Články / Reporty | 14.12.2016
Praha v Brně a obvykle neobvyklé experimenty. Frekvence mých návštěv experimentálních a noiseových koncertů už působí dojmem, že se tady zabydluji. Diskuse o hluku, divných nástrojích, funkční a nefunkční elektronice. Taky je to tady prý jako z Harryho Pottera, že prostor vypadá zvenku menší, než ve skutečnosti je. Už ani nevím, co by, každopádně je to hezká kultura. A prý seriózní.
Slovensko-maďarský Funeral Band přináší na pohřeb samotný proces umírání. V zábavné podobě, ovšem. Je to taková trošku vražda zvířátek, štěňátka umírají v saxofonu a rozsypaný akordeon na schodech pravděpodobně zabil kolemjdoucí kočku. Skoro jako Tom, Jerry a náhodně padající klavíry na ulici, bytovková hudba místo bytové. Odmontování činelu v průběhu koncertu může ušetřit čas při balení po akci, jenom nevím, jestli ta díra v něm je bug nebo feature.
Koncert má vcelku srozumitelnou, až akademickou strukturu. Ve třetí části začínají hudebníci k vyluzování zvířecích zvuků používat víc a víc nástrojů, postupně zařazují housle a dudy. Dechové nástroje si kvílí, šlapou po myších ocáscích, smyčec minimalisticky tahaný po okraji činelu se střídá s pokusem o melodii, která končí v záměrném rozladění. Kakofonie vcelku matematická. Free jazz? Pro velký úspěch přídavek.
KK Null a Balázs Pándi začínají zběsile a nemíní ubrat. Fanoušci rozbitých ušních bubínků jsou vepředu pohlceni nabíjející energií a já nevím, jestli si mám jít dozadu chránit sluch, anebo se přidat. Nakonec nelze jinak než se podvolit živé noiseové diskotéce. Navzdory hluku jsou jednotlivé elementy výborně rozeznatelné. Instantní tinitus a mobilizace. Velmi energické a nabuzující. Napětí narůstá a koncert finišuje. Únava nepřichází a lačnost neustává. Kayuzuki Kishino a Balázs Pándi však nepřidávají. Nevadí, stejně to byl dobrý odpal mozku. Tak zas příště! A tentokrát už se špunty...
KK Null & Balázs Pándi, Funeral Band 12. 12. 2016 PRAHA / Fórum pro architekturu a média, Brno
foto © Kazuyuki Kishino
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.