Články / Reporty

SHAPE v MeetFactory (Klara Lewis/Hyperaktivist)

SHAPE v MeetFactory (Klara Lewis/Hyperaktivist)

blueskin | Články / Reporty | 13.09.2016

Díky zapojení pražské MeetFactory do mezinárodní platformy SHAPE se ve smíchovském klubu poslední dobou ve zvýšené míře objevují hudebníci spojení s tímto sdružením 16 evropských festivalů a uměleckých center. Počátkem září to byla švédská experimentátorka Klara Lewis a venezuelská djka Hyperaktivist - dvojice, která by se za normálních okolností na jedné akci asi jen tak nesešla. Obě dámy ale v MeetFactory zakončovaly jakýsi den otevřených dveří nazvaný Veřejný dům a v jeho umělecky rozevlátém programu se trocha té dramaturgické anarchie rozpustí raz dva, zvlášť když je vstup do klubu zdarma.

Klara Lewis vystupovala za pultem netradičně předsunutým do sálu, na úrovni s publikem, které tak mělo možnost bezprostředně pozorovat drobnou Švédku při vytváření sonických kreací. Ty se pohybovaly na škále mezi noisem ovlivněným power elektronikou abstraktnějšího ražení a strukturovanějšími kompozicemi s téměř autechrovskými beaty. V basových pasážích si člověk mohl naplno vychutnat kvalitní aparaturu MeetFactory, příznivcům audiovizuálna se zas vemlouvaly střídmé, leč působivé videoprojekce.

To Hyperaktivist si vystačila pouze s blikáním dvou ze stropu zavěšených žárovek. Na kost oholené je i její pojetí techna, které ve svých autorských skladbách míchá s acid housem. V MeetFactory se předvedla v roli djky a i když to tak zprvu nevypadalo, byl to nakonec velmi neotřelý zážitek. V Berlíně usazená Venezuelanka totiž ignoruje tradiční postupy výstavby djských setů a místo toho intuitivně propojuje zdánlivě nepropojitelné skladby různých žánrů a dokonce i temp. Zatímco u řady jejích kolegů i kolegyň je v zásadě možné načtrtnout si v duchu pravděpodobnou trajektorii setů, u Hyperaktivist (nomen omen!) jako by platilo jediné pravidlo, a to že žádná pravidla neplatí.

Pro pořádek: poslední účinkující ryze dámského večera byla djka a moderátorka Radia Wave Neoru. Její set už autor těchto řádků bohužel neslyšel. Čtvrtek je sice malý pátek, oproti skutečnému pátku má ale přece jen jisté rezervy. Skutečnou tečkou tak pro pisatele představoval rozhovor zaslechnutý v tramvaji směřující do centra:

On: Co se ti na tom prosím tě líbí? To umění tam?
Ona: Spíš ty party potom… Ale tohle nebyla úplně normální party.

Info

Klara Lewis (se) + Hyperaktivist (ve)
8. 9. 2016 MeetFactory, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace