blueskin | Články / Reporty | 13.09.2016
Díky zapojení pražské MeetFactory do mezinárodní platformy SHAPE se ve smíchovském klubu poslední dobou ve zvýšené míře objevují hudebníci spojení s tímto sdružením 16 evropských festivalů a uměleckých center. Počátkem září to byla švédská experimentátorka Klara Lewis a venezuelská djka Hyperaktivist - dvojice, která by se za normálních okolností na jedné akci asi jen tak nesešla. Obě dámy ale v MeetFactory zakončovaly jakýsi den otevřených dveří nazvaný Veřejný dům a v jeho umělecky rozevlátém programu se trocha té dramaturgické anarchie rozpustí raz dva, zvlášť když je vstup do klubu zdarma.
Klara Lewis vystupovala za pultem netradičně předsunutým do sálu, na úrovni s publikem, které tak mělo možnost bezprostředně pozorovat drobnou Švédku při vytváření sonických kreací. Ty se pohybovaly na škále mezi noisem ovlivněným power elektronikou abstraktnějšího ražení a strukturovanějšími kompozicemi s téměř autechrovskými beaty. V basových pasážích si člověk mohl naplno vychutnat kvalitní aparaturu MeetFactory, příznivcům audiovizuálna se zas vemlouvaly střídmé, leč působivé videoprojekce.
To Hyperaktivist si vystačila pouze s blikáním dvou ze stropu zavěšených žárovek. Na kost oholené je i její pojetí techna, které ve svých autorských skladbách míchá s acid housem. V MeetFactory se předvedla v roli djky a i když to tak zprvu nevypadalo, byl to nakonec velmi neotřelý zážitek. V Berlíně usazená Venezuelanka totiž ignoruje tradiční postupy výstavby djských setů a místo toho intuitivně propojuje zdánlivě nepropojitelné skladby různých žánrů a dokonce i temp. Zatímco u řady jejích kolegů i kolegyň je v zásadě možné načtrtnout si v duchu pravděpodobnou trajektorii setů, u Hyperaktivist (nomen omen!) jako by platilo jediné pravidlo, a to že žádná pravidla neplatí.
Pro pořádek: poslední účinkující ryze dámského večera byla djka a moderátorka Radia Wave Neoru. Její set už autor těchto řádků bohužel neslyšel. Čtvrtek je sice malý pátek, oproti skutečnému pátku má ale přece jen jisté rezervy. Skutečnou tečkou tak pro pisatele představoval rozhovor zaslechnutý v tramvaji směřující do centra:
On: Co se ti na tom prosím tě líbí? To umění tam?
Ona: Spíš ty party potom… Ale tohle nebyla úplně normální party.
Klara Lewis (se) + Hyperaktivist (ve)
8. 9. 2016 MeetFactory, Praha
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.