Michaela Šedinová | Články / Reporty | 26.03.2022
Hudba, která dokáže strhnout veškerou pozornost a emoce. Zážitek, který nekončí poslední skladbou koncertu, ale doznívá ještě dlouho po ní. Déle než pískání v uších, se kterým člověk asi musí u postrocku počítat. Katarzní prožitek takovou samozřejmostí ani v rámci žánru není, Maybeshewill to ale rozhodně umí. Britská kapela přijela do Prahy po šesti letech – bylo na čase.
Naposledy tu byli v roce 2016, ve kterém také oznámili, že končí. Konec se nakonec přeměnil v pauzu a loni na podzim se vrátili s deskou No Feeling Is Final. A koncert ve smíchovském klubu Underdogs’ byl součástí turné k ní. Zazněly ale skladby ze všech pěti desek a vzniklý průřez tvorbou dobře fungoval jako celek, ačkoliv se jejich produkce v průběhu let vyvíjela a pozměňovala.
Předskakovalo hradecké instrumentální trio Tribe-J, jehož tvorba je bohatá, neustále se v ní děje něco nového a svěžího. A to z hlediska rytmu a tempa, ze kterých čiší hravost a experiment, stejně jako z práce s motivy, které spolu skvěle interagují, objevují se, mizí, slévají se a kontrastují. Tribe-J si je předávají, pozměňují, staví je do nových kontextů.
Maybeshewill začali mrazivou skladbou z poslední desky We've Arrived at the Burning Building. Prostupuje jí naléhavost a vážnost zároveň. Taková atmosféra se stupňovala v navazující Zarah, jejíž součástí je záznam proslovu levicové političky Zarah Sultany z britského parlamentu. Zazní v něm i věta: „Klimatická krize je krize kapitalismu.“ U Maybeshewill kombinování mluveného slova s hudbou není nic nového, je to prvek, se kterým umějí působivě pracovat.
I instrumentální kapela může komunikovat politické postoje ve své hudbě a Maybeshewill to dělají napřímo. O otázce, jestli politika patří do umění, můžeme debatovat, lze najít logická pro i proti. Nakonec ale stejně záleží na osobních preferencích posluchače. Apolitičtí fanoušci postrocku mají na výběr z množství jiných kapel.
Tracklist byl sestaven tak, že střídal starší a novější, více a méně známé skladby, to není nic překvapivého. A na závěr to nejznámější, aby se našli i ti, co přišli napůl omylem. Nebo někteří z těch, kteří se nehlásili, že byli i na „závěrečném“ koncertě před šesti lety. Dramaturgie fungovala i v jiném ohledu – jestliže skladby stojí do velké míry na gradaci, na střídání napětí a uvolnění, Maybeshewill to dokázali promítnout i do stavby koncertu.
Co se týče technického provedení, lze něco málo vytknout, třeba hlasitost klavíru. Jeho zvuk je jedním z důležitých prvků utvářejících charakter písní Maybeshewill a na koncertě bohužel trochu zanikal. Celkovému pocitu to neublížilo, večer v Underdogs’ byl strhující. Ďábel je možná v detailech, což kapela dobře ví podle precizní produkce poslední desky, ale kouzlo živých koncertů je v něčem jiném – v lidskosti, v procítění a ve sdílení momentu i s jeho nedokonalostmi.
Maybeshewill (uk) + Tribe-J
17. 3. 2022 Underdogs' Ballroom, Praha
foto © se svolením Maybeshewill
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.
Martin Šmíd 16.10.2024
Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.