Články / Reporty

Shedefinitelywas in Underdogs’

Shedefinitelywas in Underdogs’

Michaela Šedinová | Články / Reporty | 26.03.2022

Hudba, která dokáže strhnout veškerou pozornost a emoce. Zážitek, který nekončí poslední skladbou koncertu, ale doznívá ještě dlouho po ní. Déle než pískání v uších, se kterým člověk asi musí u postrocku počítat. Katarzní prožitek takovou samozřejmostí ani v rámci žánru není, Maybeshewill to ale rozhodně umí. Britská kapela přijela do Prahy po šesti letech – bylo na čase.

Naposledy tu byli v roce 2016, ve kterém také oznámili, že končí. Konec se nakonec přeměnil v pauzu a loni na podzim se vrátili s deskou No Feeling Is Final. A koncert ve smíchovském klubu Underdogs’ byl součástí turné k ní. Zazněly ale skladby ze všech pěti desek a vzniklý průřez tvorbou dobře fungoval jako celek, ačkoliv se jejich produkce v průběhu let vyvíjela a pozměňovala.

Předskakovalo hradecké instrumentální trio Tribe-J, jehož tvorba je bohatá, neustále se v ní děje něco nového a svěžího. A to z hlediska rytmu a tempa, ze kterých čiší hravost a experiment, stejně jako z práce s motivy, které spolu skvěle interagují, objevují se, mizí, slévají se a kontrastují. Tribe-J si je předávají, pozměňují, staví je do nových kontextů.

Maybeshewill začali mrazivou skladbou z poslední desky We've Arrived at the Burning Building. Prostupuje jí naléhavost a vážnost zároveň. Taková atmosféra se stupňovala v navazující Zarah, jejíž součástí je záznam proslovu levicové političky Zarah Sultany z britského parlamentu. Zazní v něm i věta: „Klimatická krize je krize kapitalismu.“ U Maybeshewill kombinování mluveného slova s hudbou není nic nového, je to prvek, se kterým umějí působivě pracovat.

I instrumentální kapela může komunikovat politické postoje ve své hudbě a Maybeshewill to dělají napřímo. O otázce, jestli politika patří do umění, můžeme debatovat, lze najít logická pro i proti. Nakonec ale stejně záleží na osobních preferencích posluchače. Apolitičtí fanoušci postrocku mají na výběr z množství jiných kapel.

Tracklist byl sestaven tak, že střídal starší a novější, více a méně známé skladby, to není nic překvapivého. A na závěr to nejznámější, aby se našli i ti, co přišli napůl omylem. Nebo někteří z těch, kteří se nehlásili, že byli i na „závěrečném“ koncertě před šesti lety. Dramaturgie fungovala i v jiném ohledu – jestliže skladby stojí do velké míry na gradaci, na střídání napětí a uvolnění, Maybeshewill to dokázali promítnout i do stavby koncertu.

Co se týče technického provedení, lze něco málo vytknout, třeba hlasitost klavíru. Jeho zvuk je jedním z důležitých prvků utvářejících charakter písní Maybeshewill a na koncertě bohužel trochu zanikal. Celkovému pocitu to neublížilo, večer v Underdogs’ byl strhující. Ďábel je možná v detailech, což kapela dobře ví podle precizní produkce poslední desky, ale kouzlo živých koncertů je v něčem jiném – v lidskosti, v procítění a ve sdílení momentu i s jeho nedokonalostmi.

Info

Maybeshewill (uk) + Tribe-J
17. 3. 2022 Underdogs' Ballroom, Praha

foto © se svolením Maybeshewill

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace