Články / Reporty

Shonen Knife rozleptají, co se dá

Shonen Knife rozleptají, co se dá

David Loch | Články / Reporty | 20.09.2013

Na pražskou Sedmičku dorazila ve středu kapela, již předcházela aura kultu (nebo přinejmenším legendy). Její oprávněnost se Shonen Knife pokusily poprvé obhájit i v Praze. A s publikem si dívčí trojice z Osaky solidně pohrála. Nejdříve ho nadopovala sladkostmi a v závěru odstřelila těžkými riffy.

Večer rozčísl Lafidki se svojí elektronickou vlnou. Ačkoli začal zostra a hlukem si nezadal s dalšími na programu, jeho vystoupení zanechalo víc nedokončených vět než teček. Když totiž po přibližně deseti minutách sbalil nádobíčko, muselo hrstce posluchačů vrtat hlavou, zda byli svědky zvukové zkoušky pro jiný typ akce, nebo reálné produkce. Ač budu znít jako hrobník, čímž nikterak nesnižuji kvalitu Lafidki(ho?) tvorby, s doprovodem francouzského muzikanta usazeného v Berlíně se lépe snášelo skládání bicích pro Wild Tides. Letenský mix rock’n’rollu, surfu a punku přilákal před podium zbytek návštěvníků, které třináct hudebních kousků rozparádilo. V závěru jejich playlistu málokdo pochyboval o své připravenosti na Shonen Knife.

Už v průběhu vystoupení supportů se tři malé Japonky skromně proplétaly mezi lidmi a fotily. Pro své vystoupení si ale podium suverénně ochočily, stejně jako publikum, jež se od začátku chytalo jak na Twist Barbie, tak na skladby z posledního alba Pop Tune. Většinu koncertu vyplnily jednoduché, ale o to chytlavější melodie à la Ramones, na jejichž cover taky došlo (School of Rock). Hudebnice se ke svým vzorům otevřeně hlásí a rozhodně se nebrání podobným strukturám skladeb. Přiznáním (viz projekt Osaka Ramones) sice u posluchače posílí představu, že se nachází v jednom z tak oblíbených japonských míst, jakými jsou karaoke bary, v konečném výsledku to ale koncertu neškodí. Mozky se alespoň naladí na správnou frekvenci.

Naoko ani po dvaatřiceti letech koncertování neztratila ze své energičnosti. „Házet řepou“ jí stále baví, a když ji navíc doplní dvě neméně vitální spoluhráčky Ritsuko (basa) a Emi (bicí), člověka napadne, že by tyhle tři děvy mohly dávat lekce komunikace s publikem nejedné ze současných kapel. Přičteme-li tempo, jakým jedou současné turné, klobouk dolů. Lolitkovská I Am a Cat ukázala, že sladký kýč je „holkám“ prostředkem, což podtrhávaly barevnými outfity ve stylu šedesátých let a gesty stadionových veteránů. Když se k tomu ještě Naoko s Emi pokusí o robotickou choreografii... Banana Chips k sežrání.

Minusem byl jen v závěrečných minutách příliš slabý vokál Naoko. Nebylo divu, v těch chvílích se totiž z komb začala linout úplně jiná hudba, jako by na Sedmičce přistáli pekelní poslové. Křehké ženství zadusila metalová bouře, do které ještě v mezihrách zasahovaly punkové rošády. Na takovou pobídku se nejlépe chytalo pravé křídlo publika, jež alespoň na chvíli simulovalo atmosféru tvrdších koncertů. Nedá se však říct, že by vystoupení Shonen Knife trpělo nudnými pasážemi, skladby na sebe plynule navazovaly, takže nebýt pauz, vyplněných lámanou angličtinou a českými pozdravy „Praze, lidem a památkám“, aktivní část publika by téměř neměla čas si loknout ze sklenic.

Jasně že většinu lidí přilákala zvědavost, jak se předvedou favoritky grungeových ikon, jejich historii netřeba připomínat (viz pozvánka> anebo wiki). Mnozí by takovou hudbou v jiných podmínkách pohrdli, jenže shonenská bezprostřednost dokáže naživo všechen pesimismus rozleptat. České publikum ukázalo vlídnou tvář, za kterou dostalo patřičnou zábavu. Teď už stačí jen spravit linku Praha – Tokio, aby se do Čech dostávalo víc takových ochutnávek ze země kulis Blade Runnera. Zavolejme spojovatelku Zagorku. Arigatö.

Info

Shonen Knife (jp)
18. 9. 2013, Strahov 007, Praha

foto © Kryštof Havlice

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace