Zdeněk Němec | Články / Reporty | 01.10.2017
Čas ukazuje za pět minut koncert a pod pódiem je zbytečně moc volného místa. Muž číslo jedna: “Kde jsou všichni ti vysokoškoláci v kostkovaných košilích a s patkama na hlavě? Na kdejakou pičovinu si zajdou, ale když přijede konečně pořádná muzika, tak nic.” Muž číslo dvě přikyvuje a muž číslo jedna ví: “Škoda mluvit.” Stejně tak bychom se ale mohli ptát, kde byli tihle dva a jejich kumpáni, když v sobotu do brněnské Prahy dojeli Mohammad. Bylo tam tak dvacet lidí, včetně barmanů. Škoda mluvit.
Father Murphy nastupují před poloprázdný parket, ovšem povědomé obličeje z koncertů Swans nebo Killing Joke tvoří dychtivé publikum. Pamětníci, na které v Kabinetu často nenarazíte, reagují od začátku patřičně a ženou okultní dvojici k velkému výkonu. Freddie a Chiara jsou propojeni intenzitou přesahující jakákoli intimní spojení, na pódiu jsou uzavřeni v bublině, do níž může proniknout jen potlesk mezi písněmi. Nonverbální a mimosmyslové dorozumívání je až hmatatelné, přesto lze komunikaci sledovat jen nezúčastněně. Fyzické přesahy přichází spolu se zvukem, ale k tomu tentokrát nedošlo. Hlasitost během úvodní části Father Murphy si zasloužila vyšší hladinu.
Jarboe, gotická divoženka z dob The Living, je minulostí. Zpěvačka jako víla, oděná do noční oblohy beze hvězd a s odbarvenými vlasy, vplouvá na stage. Jedinečná vokalistka má ještě decentnější nástup než její kolegové Freddie Murphy a Chiara Lee, kteří se stahují do pozadí. Komorní šepot a odříkávání intimních příběhů střídá intenzivní přednes, sálem zní sténání i působivý vokál se syrovým doprovodem. Ale nemůžu se zbavit dojmu, že jsem čekal víc. Jak v případě prožitku, tak délky vystoupení, které se včetně předehry italské dvojice vešlo do necelé hodiny.
Publikum se během setu rozrostlo do sympatických rozměrů, ale návyk na časový standard předkapela v devět, headliner v deset, udělal svoje a nic na tom nezměnilo ani oznámení pořadatelů na eventu. A to můžou být všichni rádi, že se nezačalo v osm…
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.