redakce | Články / Rozhovory | 09.10.2014
31. října v Paláci Akropolis oslaví Skrytý půvab byrokracie 15 let svých aktivit. Netřeba nosit dárky, ty si už kapela vybrala ve formě největšího možného daru – vystoupí s nimi se samostatným koncertem (a prý i novými skladbami!) legendární soubor Ženy. Pamatujete Ženy, jedno z nejobskurnějších seskupení na české alternativní scéně raných devadesátek? Jak si kapelu pamatují mladší generace, jak si je pamatují ve Skrytém půvabu byrokracie? Legendární album K smrti vylekán (Punc, 1992) máte za domácí úkol, pokud neradi úkoly, nechte se přesvědčit vzpomínkovým pásmem.
Jan Faix:
O Ženách jsem se začal více dozvídat až v posledních letech díky kolegům z kapely. V době, kdy nejvíce koncertovali, jsem vyhledával leda tak hudbu J. S. Bacha v podání Waltera Carlose a to nejkýčovitější z tvorby Vangelise. Dosud jsem slyšel z jejich práce jen něco málo úryvků a několik oslavných slov od lidí, kteří je na pódiu zažili. Na jejich vystoupení v Akropoli se tedy moc těším. Očekávám od něho zvýšenou koncentraci specifické fascinující magie, která do naší dimenze umí prosáknout právě jen při těch nejčistších undergroundových rituálech.
Jakub Žid:
Album Žen K smrti vylekán znám už léta, a to natolik dobře, že si pamatuji většinu textů. Ale naživo jsem Ženy nikdy neviděl. Ženy jsou poslední z českých kultovních kapel, se kterou jsme dosud nikdy nevystoupili na stejné akci. Výročním koncertem Skrytého půvabu byrokracie se uzavírá řada společných hraní s kapelami jako Čočka, DG307, Plastic People of the Univers, Psí vojáci, MCH Band a Visací zámek.
Roman Plischke:
Skupinu Ženy jsem poprvé viděl někdy v polovině 80. let v Junior klubu Na Chmelnici a byla to láska na první pohled. Poměr invence a instrumentální zručnosti byl vychýlen nekompromisně na stranu invence. Vzpomínám si na poslech jedné pirátské nahrávky, ve které byly dlouhé tiché pasáže - Ženy na pódiu něco dělali (ano, měkké i, byli to samí chlapci) a z nahrávky nebylo zřejmé co. Když jsem se později doslechl, že natočili studiové CD, vůbec jsem si to neuměl představit... a vida, poslouchám jej dodnes. A to je celý příběh o tom, jak jsem se zamiloval do Žen.
Josef Jindrák:
Ženy předcházela pověst. Roky jsem je znal jen podle jména a podle legendy o vyloučení z undergroundu, protože vystoupili na RockFestu (což byl před rokem 1989 festival organizovaný Svazem socialistické mládeže). V představách jsem si to hudebně vůbec nedokázal zařadit, měl jsem pocit, že to musí být druzí Plastic People. Teprve LP s tou úžasnou fotkou na titulce mě uvedlo do jiného světa. Po textové i hudební stránce vycházeli z úplně jiných kořenů než klasický underground nebo česká alternativa té doby. Totální poesie žijící ve svém vlastním světě (části textům vlastně nelze rozumět bez znalosti souvislostí ze života souboru), krutá i něžná zároveň. Více divadlo, které však neguje teatrálnost. Tetrálnost povýšená na happening. Hudebně pak důraz na sborový přednes, doprovod klasicizující i minimalizující, občas diletantsky geniální. Viděl jsem počátkem devadesátých let asi jen tři koncerty - každý jiný. Když Ženy přestali vystupovat (výjimečné koncerty u Lampera na statku se nedají počítat, tam jsem ani neměl přístup), překvapilo mě, jak mi chybí, jaká tu po nich zůstala neuvěřitelná propast, kterou nebyl schopen nikdo zaplnit. Za sebe mohu tvrdit, že nebýt Žen, můj pohled na to, co může být písňovým textem a samo vnímání textu by bylo jiné.
S kapelou se osobně neznám, přeci jen je to mírně starší generace, před listopadem jsem byl moc mladý, po listopadu zase na jiné straně. Teprve koncem devadesátých let jsem Hmyzáka potkával v Black Pointu a později v antikvariátu v Dlážděné. Až začátkem tohoto roku jsem se se Zdeňkem vídal více v mém vlastním antikvariátu, kde pomáhal s jeho rozjezdem. Takže jsem jej vlastně skoro zaměstnával, plat byl mizerný, spíše šlo o přátelskou výpomoc. Občas jsme víc vyprávěli než pracovali, respektive vyprávěl Hmyzák, já nasával a pak nedodělky složitě doháněl o víkendech.
Nedovedu si představit větší pocty, než že Ženy vystoupí na našem výročním koncertu.
Skrytý půvab byrokracie + Ženy + Jana Orlová
31.10.2014 19:00 Palác Akropolis, Praha
Libor Galia 12.12.2024
Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.
Jiří V. Matýsek 09.12.2024
Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.
Abbé 04.12.2024
Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.
Libor Galia 26.11.2024
Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…