Články / Reporty

Sladké mámení (Lucrecia Dalt)

Sladké mámení (Lucrecia Dalt)

Lukáš Grygar | Články / Reporty | 25.04.2023

Moje první seznámení s Lucrecií Dalt proběhlo skrze remix Jana Jelinka, samet máčený v dehtu, dotek atmosférického poklesu se slovy jako „doldrums“ nebo „pollen“ kanoucími z úst tak, že by byla omamná, i kdyby omamná nebyla. A ona jsou.

Ano. Jako nevíte, co přesně si myslet po úvodním odstavci, tak jsem ani já netušil, co vlastně od kolumbijské umělkyně usazené v Berlíně naživo čekat – co mě tolik bavilo nejen na remixu, ale na celé desce Anticlines, odkud původní skladba Tar pochází, mi přišlo natolik subtilní, že jsem si to neuměl přeložit do koncertního zážitku. Navíc jsem tři roky starou No era sólida spíš odzíval a vlastně se smířil se skutečností, že Lucrecia Dalt je umělkyní fascinující, ale míří jinam, než by mě posluchačsky bavilo.

Naštěstí naše kroky svedl smíchovský večer. V mlze a se světly v zádech z té mlhy vystoupila spolu s perkusistou Alexem Lázarem a oba si během několika minut podmanili prostor, hrozící kvůli slabé divácké účasti prázdnem. Najednou zmizel sál i bar i koleje a městský okruh a Lucrecia s Alexem nás protáhli jako lynchovským červeným závěsem někam docela jinam, kde lze tančit na rytmy música tropical a přitom netušit, jestli je rok 1920 nebo 10 191.

S vyosením mimo toky času pracuje Lucrecia Dalt i na loňském albu ¡Ay!, ale veškerá cerebrálnost její práce se zvukem, hlukovými plochami nebo také modulací svého hlasu nejsou v protikladu ke svůdnosti výsledné hudby. Velký díl práce odvedl Alex, pro kterého Lucrecia v jednu chvíli hledala umělecké jméno u publika – nabízím „Pulpo“, což mi překladač napovídá jako španělský výraz pro chobotnici, protože přesně takhle za svou patrovou baterií bubínků a kramlí a kong působil. Zatímco jeho kolegyně zpívala nebo loopovala výživné basové riffy, rejdil rukama všelijak a všude a proháněl své perkuse efekty tak, že se v nich prvotní údery okamžitě rozplynuly do dalších ruchů.

Často nebylo zřejmé, na které straně pódia jaký hudební prvek vzniká, občas jsme taky netušili, jestli už tleskat. Rozhodně jsme ale tleskat chtěli a potřebovali, a i když z toho byly po třičtvrtěhodinovém setu dva přídavky, snesl bych další a další. Dokrmuji se z nahrávky a nemyslím, že by si mě domácí poslech ¡Ay! získal tolik, kdybych do něj nedostal koncertní vhled (vslech?). Toho večera hudba Lucrecie Dalt mámila tolik, že ji podezřívám i z polární záře, pozorované v Praze téže noci...

Info

Lucrecia Dalt (co)
23. 3. 2023 MeetFactory, Praha

foto © Libor Galia

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace